Købmanden sætter gang i millionprojekt

Købmanden sætter gang i millionprojekt
Spar-butikken er i gang med en stor forvandling til gule facader og rødt tag. Foto: Sarah Thun Kristensen
ERHVERV | 9. MAJ • 05:30
ERHVERV | 9. MAJ • 05:30

Til sommer kommer Spar i Aakirkeby til at stråle om kap med solen. Bygningen skal nemlig både males, have nyt tag, udvides og belyses - og arbejdet er allerede i gang.

Man ser det straks, når man nærmer sig bygningen. Noget er i gære hos købmanden, og det er ikke småting.

Hele vejen rundt om bygningen fylder et stort stillads godt op på fortovet, og man må finde vej igennem det for at entrere butikken fra Jernbanegade.

– Hvad sker der? Sådan spørger en af butikkens faste kunder forundret, da han passerer købmanden på vej ind i butikken.

For det går stærkt i disse dage. Der er blevet planlagt, indhentet aftaler, søgt puljer, regnet efter siden sidste sommer - og nu sker det altså; det hele på én gang.

– Vi lægger nyt tag, svarer Egon Mondrup med begejstring.

Selvom taget med hustruen Charlotte Mondrups ord er en af de "mest trælse ombygninger", er det tydeligt, at det trænger, og nu hvor arbejdet er gået i gang, har købmanden svært ved at få armene ned.

– Vi har repareret på det længe, og i slut november kom den sidste store vandskade som gjorde, at nu skulle det ske. Så nu er det nu, forklarer Charlotte Mondrup, som er ingeniør og derfor har erfaring med at indsamle priser - en proces der aldrig er rar, når det er en så stor, kedelig og nødvendig ombygning.

– I forhold til hvad det koster, er det den mest trælse ombygning at lave, for det skal man bare, og det er nødvendigt, men det er jo ikke noget folk opdager, smiler hun.

Det bliver dog svært at undgå at bemærke det, når det sorte, udtjente tag over de kommende dage bliver fjernet, og de omkring 700 kvadratmeter tag skal erstattes med et skinnende nyt rødt tag.

Til opgaven har de hyret næste generation af Mondrup i form af sønnen, som er tømrer. På den måde kan man nemlig slå to fluer med ét smæk og kombinere familiehyggen med et effektivt stykke arbejde - og det er rart at få lidt ekstra med i købet, når man på den måde skal have de helt store spenderbukser på.

– Det kommer op i halvanden million med det nye tag, men nu hvor vi er i gang, kommer det til at gå rigtig stærkt. De er så dygtige, fortæller købmanden.



Egon og Charlotte Mondrup ejer Spar Købmanden sammen. Foto: Sarah Thun Kristensen

 

Den lokale Tjømann

Det er imidlertid ikke kun det nye tag, der kommer til at give lidt rabalder.

Gennem den seneste tid er skilte, farver og udtryk inde i selve butikken også skiftet ud. Hele Spar-kæden skifter nemlig farve, men man skal være lidt opmærksom for at opdage, at prisen nu står i en lidt anden rød farve. Undersøgelser har vist, at det fungerer bedre. Det er ikke noget, Egon Mondrup vil kloge sig på. Han tager bare imod, for sådan er det, når man er en del af en kæde.

– Det er simpelthen bevist, at den nuanceforskel gør en kæmpe forskel, men jeg ved ikke hvorfor, smiler han.

Han er dog begejstret for de nye overbliksskilte og den nye farve, og så har han indrettet en mere moderne afdeling med frugt og grønt.

– Grundtanken er, at kunderne skal mærke, at vi er lokale. For det er vi, men det er eksempelvis Netto og Lidl jo ikke, forklarer han.

Han oplever, at genkendelsen har en betydning for kunderne, og at folk har taget udtalen "Tjømann" til sig.

– Jeg møder af og til mennesker, der tiltaler mig som 'tjømann', selvom jeg ikke ved, hvem de er, ler han.

– Folk ved, hvem jeg er, for mit ansigt er på bilen, så jeg kan ikke gemme mig. Jeg tror, det betyder noget, når folk vælger, hvor de skal handle, gætter han.

Egon Mondrup har været medejer af butikken i Aakirkeby siden 1986, men det er kun fem år siden, han selv blev 'Tjømann' - dengang blev hele butikken renoveret og inventaret blev fornyet.



Først på ugen var der allerede fuld gang i nedtagningen af taget. Foto: Sarah Thun Kristensen

 

Vælter en væg

– I morgen skal den der væg væltes, fortæller han og gestikulerer mod endevæggen, der adskiller indgangen fra afdelingen med øl og vand.

Her er en elektriker i gang med at skrue løs i den automatiske indgangsdør, som skal afmonteres og smides på lossepladsen. Når væggen er væltet, bliver indgangen bygget sammen med butikken, og det bliver nemmere at skabe opmærksomhed omkring trappen til Sparloppan på førstesalen.

Det betyder, at døren der vender ud mod Jernbanegade bliver lukket, så der fremadrettet bare er en enkelt indgang. Det går nemlig godt hos Spar, så der er brug for mere plads i butikken.

Den ekstra varebil, som er indkøbt til udbringning af varer, landede i sommer, og den kører derudad, for det er et stadigt voksende hit hos lokale såvel som turister at klikke varerne hjem på nettet og få dem bragt til døren.

– Jeg vil tro, at vi er steget minimum 30 procent siden juli, og nu kommer sommerhusgæsterne snart, forklarer han.

I stedet for kun at køre om fredagen, så bringer købmanden nu ud tre dage om ugen, og for dem der hellere selv vil hente, har butikken vind i sejlene med de såkaldte Jatak-tilbud på de sociale medier.

– Vi har næsten 5.000 følgere. De hører om alle vores jatak-tilbud, og dem har vi mange af, fortæller han.

Tilbuddene kan være på alt fra oste, sodavand, chokolade, sevablødda og mange, mange andre ting, og de kan få folk til at køre til købmanden fra hele øen. Særligt når de af og til kører det, man i butikken kalder maraton, hvor de hele dagen igennem sender jatak-tilbud på gaden med bare 20 minutters mellemrum.

– Nede ved KL (Guld og Sølv red.) fortæller Brian, at han kan sælge dobbelt så mange batterier til ure, når vi har de rigtig store maraton, ler han.

Når det stikker helt af, kan det løbe op i hele 40 tilbud på en dag, og det får mange til at lægge vejen forbi. Selvom tilbuddene nogle gange er helt urimeligt gode, så er man ikke købmand for ingenting, og gennem fordelagtige aftaler med leverandører lykkes Egon Mondrup med at tjene penge på de gode tilbud.

– Det er jo derfor, man er købmand, og vores leverandører ved godt, at vi er blevet store på det her, så vi er interessante for dem, smiler han.



Butikken skal males skagengul i stedet for hvid. Foto: Sarah Thun Kristensen

 

Skagengul opgradering

Købmanden tror på Aakirkeby, for han oplever dagligt, at der er masser af købelystne mennesker.

– Hver gang der sker noget nyt - eksempelvis at der nu kommer en ny tandlæge, så trækker det rigtig mange mennesker til, fortæller han.

I den kommende tid får de noget at kigge på, for hele bygningen som i dag er hvid og afskallet skal males skagengul. Også den sorte lagerbygning, som lægger i forlængelse af butikken skal males med. I processen med at klargøre til maling har man endda fundet lidt bindingsværk, der skal fremhæves.

– Og så har vi valgt, at de her gamle lamper, som er ret specielle, dem får vi til at virke igen, og så kommer der lys hele vejen rundt. Hele vejen ned ad Jernbanegade kommer butikken til at lyse op med sin gule farve, fortæller han begejstret.

Han synes nemlig, at der bliver lige mørkt nok på parkeringspladsen bag butikken - særligt om vinteren.

Hos Sparkædens ejer har han søgt et tilskud til opgradering af butikkens ydre, så de mange mange liter facademaling og projektet med at få de gamle lamper tilbage i fuld vigør er en helt anden historie end taget, som er helt for egen regning.

– Det er en pulje, vi har søgt og fået penge fra, for de synes også, det lyder fantastisk, at når man kommer ind i Aakirkeby, så er der altså bare en bygning, man kan se.

Også Charlotte Mondrup er begejstret for muligheden for at forskønne bygningens udtryk.

– Vi ønsker at få skabt lidt solskin i Aakirkeby med en butik, der ser flot ud og larmer lidt, understreger hun.



Væggen i bunden af øl og vand afdelingen skal væltes, så der bliver plads til flere varer. Foto: Sarah Thun Kristensen

 

Ingen lukkedage

Egon Mondrup regner med, at kunderne må finde sig i ombygning og rod de næste fem ugers tid. Men hans erfaring fortæller ham, at kunderne ikke har noget imod lidt flytterod - snarere tværtimod.

– For rigtig mange år siden byggede vi om i det gamle supermarked. Så troede vi, at vi skulle lukke butikken i tre uger, fordi det var noget rod, men det viste sig faktisk, at fordi folk er så nysgerrige - og det er man jo af natur - så steg omsætningen næsten 50 procent i forbindelse med ombygningen, fortæller han.

I denne omgang skal der imidlertid ikke rodes så meget i butikken, at han forventer det samme resultat, men han kommer ikke til at lukke butikken - til gengæld lover han en fed fest, når alle projekterne er klaret.



Under klargøring til maling dukkede der bindingsværk op, som nu skal fremhæves og give butikken et nyt udtryk. Foto: Sarah Thun Kristensen

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT