Bornholmslinjen oplyste mandag i en pressemeddelelse, at udbygningen af Rønne Havn har sendt de bornholmske hurtigfærger ud på så stor en omvej, at sejltiderne må ændres. I stedet for 80 minutter mener rederiet, at overfartstiden skal være 90 minutter, da færgerne bruger længere tid på både selve sejlturen og mere komplicerede manøvrer i havnen. Rederiets ønske er, at den nye sejlplan er godkendt og gældende allerede fra den 1. marts i år.
Men en deadline den 31. januar er alt for kort varsel, udtalte rådets næstformand, Morten Riis, til Tidende torsdag.
– Sagen burde enten være forelagt os noget før, eller også skulle vi have lidt bedre tid nu. Der kan jo være mange ting, som man synes skal belyses bedre, inden man træffer sådan en beslutning her, sagde Morten Riis.
Bornholms Passagerforenings formand, Torsten Sletskov, har også udtrykt, at man kunne have ventet med at bringe sagen op til det ordinære møde i slutningen af februar, og at sagen burde være forelagt rådet noget før.
Også Jacob Trøst selv har bekræftet, at det er kort tid at skulle formulere et høringssvar på.