Holder særligt øje med dette, hvis sejltiden øges

Holder særligt øje med dette, hvis sejltiden øges
Morten Riis (tv.) og Peter Juel-Jensen mener, der skal holdes øje med den besparelse Molslinjen får ved at sejle langsommere. Foto: Marine Gastineau og Jacob Jepsen
TRAFIK | 22. JAN • 15:45
TRAFIK | 22. JAN • 15:45

Hvis Bornholmslinjen opnår en besparelse ved at øge overfartstiden på ruten mellem Rønne og Ystad, skal det stilles som et krav, at pengene ikke bare ryger i rederiets lomme. Sådan lyder det fra Peter Juel-Jensen og Morten Riis, der ikke mener, at man skal acceptere gener uden at få noget den anden vej.

Det er meget vigtigt at holde øje med særligt en ting, når Bornholmslinjen ønsker at forlænge overfartstiden på Ystad-ruten med 10 minutter: Hvad sker der med den besparelse, som rederiet opnår på olieforbruget, hvis kontrakten med Transportministeriet ændres, og sejltiden fremover fastsættes til 90 i stedet for 80 minutter? Det mener både folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) samt viceborgmester og næstformand i Trafikkontaktrådet, Morten Riis (EL).

– Der vil jo være en besparelse, fordi man bruger mindre brændstof og dermed også en besparelse hos ministeriet. Der må kunne sættes kroner og øre på det her, og det skal investeres andre steder. Vi skal ikke begå den fejl igen, hvor vi gør tingene værre for os selv, uden vi får noget godt ud af det for øen, siger Peter Juel-Jensen og samme ordlyd finder man hos Morten Riis.

– Jeg kan ikke se, hvorfor Bornholmslinjen skal forringe tilbuddet og samtidig putte penge i lommen. Det vil ikke give mening i min verden. Hvis der er et provenu ved at sætte farten ned, synes jeg jo, at det må komme passagererne til gode, lyder det fra næstformanden i Trafikkontaktrådet.

Ubesvarede spørgsmål

Netop det råd skal mandag drøfte forslaget fra Bornholmslinjen, og selvom det ikke træffer en endelig beslutning, er man det rådgivende organ til Transportministeriet.

Peter Juel-Jensen sidder ikke selv med i Trafikkontaktrådet, men han har en klar opfordring, før de mødes mandag.

– Forligskredsen bag besejlingen af Bornholm plejer jo altid at følge Trafikkontaktrådet, så man skal tænke sig rigtig godt om og sørge for, at pengene bliver på øen, siger Peter Juel-Jensen.

For at træffe beslutningen er der dog mange ubesvarede spørgsmål, mener Morten Riis. Det drejer sig blandt om dokumentation for omfanget af forsinkelser som resultat af udbygningen i Rønne Havn, samt at der faktisk kommer til at være en nedsættelse af brændstofforbruget.

– Så sent som den 17. januar siger Jesper Maack jo selv til jeres avis, at de ikke kan sejle meget langsommere, og at der derfor ikke er en idé i at sætte farten ned. Vi har også brug for at vide, hvad det egentlig betyder for BATs køreplan, inden man kan træffe en beslutning, siger Morten Riis.

Han har derfor frem mod mødet på mandag efterspurgt en række ting, som skal be- eller afkræfte nogle af de spørgsmål, politikeren sidder med.

– Det er jo en ændring af kontrakten. Det er jo ikke bare en ændring i sejlplanen, fordi en færge er på værft eller andre mere tilfældige ting. Det er altså en ændring i kontrakten med staten, og derfor mener jeg, det bør være en beslutning, som er velbelyst.

Kort varsel

Trafikkontaktrådet har fået indtil 31. januar til at komme indvendinger i forhold til forslaget, og det er alt for kort varsel, mener Morten Riis.

– Men det flugter meget med den måde, rederiet plejer at gøre det på. Det er ofte sådan, at Trafikkontaktrådet skal svare skriftligt på det på meget kort tid. Sagen burde enten være forelagt os noget før, eller også skulle vi have lidt bedre tid nu. Der kan jo være mange ting, som man synes skal belyses bedre, inden man træffer sådan en beslutning her, siger Morten Riis.

Pr- og kommunikationschef hos Bornholmslinjen, Jesper Maack, erkender, at det er med meget kort varsel, men det har lidt været det muliges kunst, forklarer han.

– Vi er helt med på, at det her skal hurtigt, men det er fordi, det er akut. Men vi kunne ikke gøre noget, før vi fik analyser og den slags tilbage. Vi reagerede med det samme, vi havde muligheden for det, siger Jesper Maack.

Bør kende sin besøgelsestid

Det er som bekendt ombygningen i Rønne Havn, der har udløst forslaget fra Bornholmslinjen, og det undrer Peter Juel-Jensen, at man ikke har kunnet tage nogle af de ting i opløbet; særligt når Rønne Havns bestyrelsesformand samtidig er kaptajn for rederiet.

– Som jeg har forstået det, har Molslinjens chefkaptajn siddet med under hele ombygningen af Rønne Havn; netop for at man kunne tage sådan nogle ting i opløbet. Så jeg synes også, man lige må kende sin besøgelsestid, siger Peter Juel-Jensen.

Og Morten Riis deler folketingsmedlemmets undren.

– Man kunne godt være lidt kæk og sige, at hvis det virkelig er sådan, at der er mange forsinkelser begrundet i ombygningen af Rønne Havn, så er det jo sådan set et mellemværende mellem Rønne Havn og Bornholmslinjen, siger Morten Riis, der i øvrigt ikke rigtig køber rederiets argument om, at man gør det for klimaet.

– Hvis det var af klimahensyn, kunne de jo have kommet med det her forslag for syv år siden. Jeg har svært ved at se, at det ikke er den økonomiske gevinst, som er motiverende for dem.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT