For at træffe beslutningen er der dog mange ubesvarede spørgsmål, mener Morten Riis. Det drejer sig blandt om dokumentation for omfanget af forsinkelser som resultat af udbygningen i Rønne Havn, samt at der faktisk kommer til at være en nedsættelse af brændstofforbruget.
– Så sent som den 17. januar siger Jesper Maack jo selv til jeres avis, at de ikke kan sejle meget langsommere, og at der derfor ikke er en idé i at sætte farten ned. Vi har også brug for at vide, hvad det egentlig betyder for BATs køreplan, inden man kan træffe en beslutning, siger Morten Riis.
Han har derfor frem mod mødet på mandag efterspurgt en række ting, som skal be- eller afkræfte nogle af de spørgsmål, politikeren sidder med.
– Det er jo en ændring af kontrakten. Det er jo ikke bare en ændring i sejlplanen, fordi en færge er på værft eller andre mere tilfældige ting. Det er altså en ændring i kontrakten med staten, og derfor mener jeg, det bør være en beslutning, som er velbelyst.