– Inden vi havde meldt ud om hårdt vejr og erstatningsfærger, var der samlet set booket 548 enheder og 1873 passager på afgangene den 1. januar. Og vi sejler med 398 enheder og 1264 passagerer i dag. Det er næsten en tredjedel, der har flyttet sig, konstaterer Jesper Maack.
Det er en særlig dag
I takt med at passagerne faldt fra, diskuterede man på Bornholmslinjen, om man skulle indsætte to eller tre returture med Povl Anker og Hammerhus onsdag den 1. januar. De to færger er større og mere robuste i hårdt vejr, men sejltiden er til gengæld mere end dobbelt så lang sammenlignet med hurtigfærgerne.
Valget faldt ifølge Jesper Maack på tre returture, selv om det egentlig ikke var nødvendigt, målt på antallet af passagerer.
– Rent kontraktuelt, når vi laver om i sejlpanen, så skal vi kunne løfte døgnefterspørgslen med den tonnage, vi sætter ind. Og vi kan sagtens være 398 enheder og 1264 passagerer på to dobbeltture med Povl Anker og Hammershus.