Rederi: Vi kunne i princippet have klaret det med to dobbeltture

Rederi: Vi kunne i princippet have klaret det med to dobbeltture
Povl Anker er på arbejde på årets første dag. Arkivfoto: Jacob Jepsen
TRAFIK | 1. JAN • 13:03
TRAFIK | 1. JAN • 13:03

Det hårde vejr omkring nytår fik rigtig mange til at booke om. Vi kunne i princippet have klaret det med to dobbeltture, siger Jesper Maack fra Bornholmslinjen.

Der var planlagt tre afgange med hurtigfærgen Express 5 fra både Bornholm og Ystad på årets første dag, men allerede mandag den 30. december, meldte Bornholmslinjen ud:

– Der er udsigt til hårdt vejr hen over nytår. Vi sætter muligvis de langsomme færger ind.

Rederiet valgte at melde ud i god tid for at give de rejsende mulighed for at flytte deres hjemrejse fra den 1. til den 2. januar. Og det har rigtig mange benyttet sig af.

Det fortæller Jesper Maack, kommunikationschef hos Bornholmslinjen, onsdag.

– Inden vi havde meldt ud om hårdt vejr og erstatningsfærger, var der samlet set booket 548 enheder og 1873 passager på afgangene den 1. januar. Og vi sejler med 398 enheder og 1264 passagerer i dag. Det er næsten en tredjedel, der har flyttet sig, konstaterer Jesper Maack.

Det er en særlig dag

I takt med at passagerne faldt fra, diskuterede man på Bornholmslinjen, om man skulle indsætte to eller tre returture med Povl Anker og Hammerhus onsdag den 1. januar. De to færger er større og mere robuste i hårdt vejr, men sejltiden er til gengæld mere end dobbelt så lang sammenlignet med hurtigfærgerne.

Valget faldt ifølge Jesper Maack på tre returture, selv om det egentlig ikke var nødvendigt, målt på antallet af passagerer.

– Rent kontraktuelt, når vi laver om i sejlpanen, så skal vi kunne løfte døgnefterspørgslen med den tonnage, vi sætter ind. Og vi kan sagtens være 398 enheder og 1264 passagerer på to dobbeltture med Povl Anker og Hammershus.

Rederiet besluttede imidlertid at holde fast i tre dobbeltture den 1. januar.

– Det er en særlig dag. Det giver mening for fleksibiliteten i folks rejseplaner at beholde tre dobbeltture, selv om vi kontraktuelt kunne have klaret det med to dobbeltture. Vi havde diskussionen, men blev enige om, at det ville blive et trælst program, hvor en masse mennesker skulle op klokken 7.00 for at nå en færge klokken 9.00. Så for at give folk en god start på det nye år, sætter vi tre ture ind i stedet for to.

Torsdag og fredag ser det ifølge Jesper Maack ud som om, hurtigfærgerne er tilbage på den normale sejlplan.

 

DAGENS TRAFIK

Biler og passagerer fordeler sig således den 1. januar 2025:

Første afgang fra Rønne 9.00: 90 enheder og 154 passagerer

Anden afgang fra Rønne 11.00: 210 enheder og 736 passagerer

Tredje afgang fra Rønne 17.50: 138 enheder og 374 passagerer

 

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT