– Når vi sejler på det setup, på en hovedmotor og elmotorerne koblet til, så lægger vi sådan cirka en time til sejltiden, så vi regner med 6,5 timer i stedet for 5,5. Det er så det, der har været vores løsning, siger han.
Ind i selve motoren
Der er også en mere praktisk årsag til, at Povl Anker tog turen til Sassnitz mandag morgen. Eksperterne fra Wärtsilä kan ikke arbejde på Hammershus' motor, når færgen sejler.
– Når man sejler, kan man ikke arbejde inde i motoren, selvom den ikke bliver brugt. Derfor har de brug for, at Hammershus ligger stille i noget tid, for at de kan komme ind i selve motoren. Det er derfor Povl Anker har overtaget tjansen med at sejle til Tyskland, siger Jesper Maack.
Selvom der mandag før middag ikke forelå nogen egentlig tidshorisont for reparationsarbejdet, siger de fiske eksperter ifølge Jesper Maack, at det nok kommer til at tage et døgns tid at reparere motoren. Indtil det sker, sejler Bornholmslinjen videre på det koncept, hvor sejltiden mellem Rønne og Køge forlænges en time hver vej.