Peter Juel-Jensen: Vi skal ikke flyve mindre, men grønnere

Peter Juel-Jensen: Vi skal ikke flyve mindre, men grønnere
– Der var et flertal for en flyafgift før sidste valg, og det var der også efter valget. Så den her afgift er kommet for at blive. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 9. NOV 2023 • 16:12
NYHED | ABONNENT
9. NOV 2023 • 16:12

Det kræver noget økonomi at få omstillet flybranchen, siger venstremanden: "Det er den, vi prøver på at tilvejebringe her".

Direktøren i DAT, Jesper Rungholm, advarer om, at en 60 kroners afgift på flybilletter vil skade flytrafikken på Bornholm med et fald i antallet af passager til følge og derfor færre afgange og højere priser.

Ydermere påpeger han, at set i forhold til at lade sig fragte til og fra med færge er CO2-udledningen faktisk mindre, hvis man flyver med DAT. Så det er nærliggende at spørge Venstres medlem af Folketinget for Bornholm, Peter Juel-Jensen, om sådan en afgift giver mening, hvis man ser isoleret på Bornholm?

– Nu er der jo ikke nogen lovgivning, der isoleret set kun virker på Bornholm, siger politikeren.

– Og der var et flertal for en flyafgift før sidste valg, og det var der også efter valget. Så den her afgift er kommet for at blive. Det er ikke en blomst, der er groet i Venstres have, men det er den grønne omstilling til gengæld. Den skal vi i mål med, også når det kommer til luftfart.

Det virker åndssvagt, hvis det CO2-mæssigt er bedre at flyve?

– Jojo, men når det kommer til CO2-afgiften, skal vi bruge halvdelen af pengene til nye grønne brændstoffer, så de penge bliver ført tilbage til branchen. Jeg ser også flytrafik som kollektiv transport, men hvorvidt det skal være en del af den samlede trafikbetjening af Bornholm, vil jeg ikke give noget bud på, men jeg håber da, at Trafikkontaktrådet, som har fingeren på pulsen, når det handler om udfordringerne for øen, har et bud på det.

– Jeg synes da godt, det kan være en helt legal forventning fra bornholmernes side, hvis Jesper Rungholm får ret, at man laver en tillægskontrakt til den eksisterende, hvor man indtænker flytransport – ikke nødvendigvis ved at udvide den samlede økonomiske ramme, men hvor flytransporten bliver inddraget.

Altså får del i det, som færgerne får?

– Ja, jeg synes da, at både tilgængelighed og CO2 vil være gode argumenter. Men det er ikke noget, jeg som sådan har et bud på, for jeg sidder ikke længere i Trafikkontaktrådet, så det er svært at følge det.

Jesper Rungholm kalder det greenwashing, når nogle af pengene fra flyafgifter skal gå til en bedre ældrecheck og ikke grøn omstilling, og han mener, at det var bedre at indføre sociale rabatter på flytrafik til særlige grupper, deriblandt pensionister, som så ad den vej kunne få glæde af det, og pengene ville blive inde i systemet?

– Jeg har gennem mange år udtrykt min mening til sociale rabatter, men sådan er regeringsgrundlaget ikke skruet sammen. Og der er jo også mange kompromisser, og det her et af dem, hvilket man også kan se, hvis man tjekker, hvad de forskellige partier gik til valg på sidste gang.

Sociale rabatter?

Hvad er din holdning til sociale rabatter?

– Lige nu og her er jeg enig i, at vi skal lave CO2-afgiften på lufttransport, det er der enighed om i Folketinget, og aftalen er blevet bedre af, at Venstre er med, end hvis vi ikke var. Det er nok derfor, den har en lang indfasningsperiode, og at man laver det, vi kalder et pitstop i 2027, hvor vi lige trækker vejret og evaluerer virkningen. Det er noget, der har optaget mange af os venstrefolk.

Mener du, at sociale rabatter er en god idé eller ej?

– Der er nogle egne af vores land, hvor man har behov for at have en flytrafik, og jeg vil gerne sige efter et år, hvor jeg har siddet på transportordførerposten med DSB og Bane Danmark tæt inde på livet, kan jeg jo se, at hvis og såfremt man skal i mål med en eller anden form for timemodel for transporten i hele kongeriget, så bliver det ikke kun med tog, men også fly.

– Det vil sige, at vi skal prioritere – og der skal CO2-afgiften også bidrage – at vi sikrer nok midler til at investere i en grøn omstilling af vores luftfart. For jeg er jo enig med Rungholm så langt, at vi skal ikke flyve mindre i Danmark, vi skal bare flyve grønnere. Og det kræver noget økonomi at få omstillet branchen, og det er den, vi prøver på at tilvejebringe her.

Peter Juel-Jensen peger i den forbindelse på, at der i regeringens udspil er inkluderet tilskud – en underskudsdækning – til nogle af lufthavnene, deriblandt Bornholms, som modtager langt det største tilskud, nemlig 18,7 millioner kroner, hvilket er nævnt i udspillet.

Det kommer bornholmerne til gode, påpeger politikeren, og han forklarer, at tilskuddet eventuelt kan betyde, at lufthavnene kan skrue ned for deres interne afgifter.

– Så alt ikke nødvendigvis skal kræves ind hos passagererne, fordi lufthavnene kan bidrage. Der er nogle mekanismer i det her, som vi ikke ved, hvordan lander. Men spørger du mig, om det her er god idé, så svarer jeg, at det er god idé, at Venstre er med, for ellers kunne det være kommet til at se meget anderledes ud, siger Peter Juel-Jensen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT