DAT: Vi er den grønne løsning, men straffes yderligere med afgift

DAT: Vi er den grønne løsning, men straffes yderligere med afgift
Jesper Rungholm. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 9. NOV 2023 • 11:05
NYHED | ABONNENT
9. NOV 2023 • 11:05

60 kroner i afgift per flybillet får alvorlige konsekvenser på Bornholm, fastholder Jesper Rungholm og håber, bornholmerne vil gribe ud efter politikerne.

Regeringens udspil til en flyafgift på både indenrigsfly og internt i EU på 60 kroner per billet, når afgiften er fuldt indfaset i 2030, kommer til at ramme hårdt på Bornholm – og også hårdere end selve beløbet tilsiger.

Det oplyser direktør i DAT Jesper Rungholm, efter at han har fulgt regeringens pressemøde om grøn luftfart torsdag morgen.

– Afgiften på 60 kroner kommer til at medføre et drop i antallet af passagerer til og fra Bornholm, og det vil resultere i færre afgange eller mindre fly – altså en serviceforringelse på Bornholm. Det er der slet, slet ingen tvivl om, siger han.

– Folk tænker måske, "60 kroner, hvad betyder det?", men hvis vi kunne hæve priserne med 60 kroner, uden det gjorde forskel på antallet af passagerer, så havde vi så sandelig gjort det, dummere er vi trods alt ikke. Men vi ved positivt, at et højere prisniveau medfører færre passagerer.

– Og set i lyset af, at færgen får 200 kroner i støtte per passager, er det her direkte urimeligt. Vi skal betale en grøn afgift samtidig med, at en gennemsnitlig passager producerer 40 procent mindre CO2 ved at flyve med os frem for at tage færgen, så det er helt ude i hampen det, der foregår. Nu bliver vi, som er den grønne løsning til og fra øen, altså straffet yderligere, siger flydirektøren og opsummerer:

– Det kommer til at betyde serviceforringelser, og hvis ikke bornholmerne selv gør noget og forklarer politikerne, at det er en forkert vej at gå, vil de opleve en nedgang til fem-seks daglige afgange og en billetpris, der bliver væsentligt forhøjet ud over de 60 kroner. For med færre passagerer, skal de tilbageværende betale mere for, at det hænger sammen. Prisstigningen bliver ikke kun 60 kroner, den bliver væsentligt højere, uden at jeg kan sige præcist hvor stor, den bliver.

 

Udleder mindre co2

En bornholmer, der tager en ATR-72-flyver fra DAT til København, udleder 22 kg co2 på turen – hvis der er tale om såkaldt gennemsnitsbelægning. Det slår Bornholmeranalysen fra Trafikstyrelsen fast.

Vil man derimod til København i sin bil og tager den med om bord på færgen, så kommer man aldrig – med mindre man kører på el – under 24 kg co2 på turen over Østersøen og Øresund. Kører man alene i bilen, udleder man ifølge analysen sågar helt op over 100 kg co2.

Trafikstyrelsen udkom i oktober med analysen, og i afsnittet "Den grønne rejse" kigges der på udledningen af CO2 på både fly- og færgetrafik.

Analysen viser blandt andet, at den mest effektive måde at gøre rejsen til Bornholm grønnere er, hvis passagererne rejser med tog eller bus til Ystad og går om bord på færgen.

 

Endnu værre

Da du og jeg talte sammen tidligere i dag, inden pressemødet, talte vi ud fra en formodning om en afgift på 100 kroner per billet – er du trods alt ikke lettet over, at det kun bliver 60?

– Jo. Min umiddelbare reaktion var, at det her kunne have været endnu værre, men det er da også det eneste positive, der er at sige om det, siger Jesper Rungholm.

– Men at man så ydermere laver greenwashing ved at markedsføre det som grøn omstilling og grøn billetskat, men vil bruger nogle af pengene på noget helt andet, nemlig en forhøjelse af ældrechecken, det er jo helt galt. Ikke at jeg overhovedet har noget imod, at pensionister får flere penge. Men jeg håber altså, bornholmerne vil forklare politikerne, at pengene var bedre brugt ved at bruge nogle af dem på en social rabat-støtteordning på flybilletter, dét er da pensioniststøtte, der vil noget. Social rabat-støtteordningen er løsningen, der kan kompensere for det her, og den bør de indføre hurtigts muligt.

Jesper Rungholm forklarer, at når afgiften på en flyrejse mellem Bornholm og København bliver belagt med samme afgift som eksempelvis en rejse mellem København og Paris, så skyldes det, at man ikke må forskelsbehandle i forhold til indenrigs og udenrigs inden for EU.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT