Farlige vaner starter i stilhed

Farlige vaner starter i stilhed
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 18. maj 2025 • 12:19
Leif Olsen
Debatredaktør
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 18. maj 2025 • 12:19

Lad os lytte, før vi mister flere unge.

Som sygeplejerske har jeg på nært hold set, hvordan afhængighed af smertestillende medicin kan ødelægge liv.

Flere unge eksperimenterer med stærkt vanedannende opioider som tramadol og oxycodon, og antallet af indlæggelser med opioidforgiftning blandt unge er fordoblet på få år. Det gælder også unge her på Bornholm.

Manglende viden

Opioider bruges i sundhedsvæsenet til behandling af svære smerter, men de er langt fra ufarlige.

Mange unge ved ikke, hvor hurtigt man kan blive afhængig – og i værste fald kan det ende med døden. Det er en sundhedskrise, vi skal tage dybt alvorligt.

Derfor har vi i Region Hovedstaden vedtaget en ny plan, der skal mindske brugen af opioider. Det indebærer bedre styring af lægeordinerede midler, skærpet opmærksomhed på udskrivningspraksis og et tættere samarbejde mellem hospitaler, kommuner og praktiserende læger.

Forebyggelse og oplysning på ungdomsuddannelser er en vigtig del af indsatsen. Men det er ikke nok. Vi voksne skal ikke kun tale om de unge – vi skal tale med dem.

Budgetforslag

Derfor har jeg fremsendt et budgetforslag til budget 2026 om at oprette et ungeråd, der skal bidrage med ideer, erfaringer og løsninger direkte fra unge – både i forhold til opioider, nikotin og puff bars.

Hvis vi vil forebygge afhængighed effektivt, så skal vi tage udgangspunkt i unges virkelighed og give dem reel indflydelse.

Som socialdemokrat arbejder jeg for et sundhedsvæsen, hvor forebyggelse, lighed og medinddragelse går hånd i hånd. Det gælder også i kampen mod afhængighed – og det gælder også for Bornholm. Campus Bornholm, de praktiserende læger og det stærke ø-samfund spiller en vigtig rolle i den indsats.

Bornholmske fællesskaber

Bornholm har stærke fællesskaber. Dem skal vi bruge til at beskytte vores unge. Vi skal turde tale åbent om afhængighed, turde stille spørgsmål og turde handle i tide.

Unge, forældre, lærere og fagpersoner på Bornholm – jeres erfaringer og perspektiver er vigtige. Jeg håber, I vil tage del i dialogen, dele jeres input og være med til at finde de løsninger, der virker i virkeligheden.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT