Samtidig kommer hurtigfærgen Express 1 til at sejle mere næste år. Ja, faktisk kommer Express 1, der i dag udgør ekstrafærge, til at sejle som primær færge på ruten mellem Rønne og Ystad fra mandag eftermiddag til og med onsdag formiddag i lavsæsonen - men på samme vilkår som Express 5.
Det giver Express 5 en ugentlig dag i havn, som skal give rederiets teknikere bedre mulighed for at udføre nogle vedligeholdelsesopgaver, der stadig kan forekomme ved en ny færge som Express 5, oplyser rederiet videre.
– Ved at sætte Express 1 ind i stedet for Express 5 i lavsæsonen øger vi driftsstabiliteten både i form af mere kontinuerlig sejlads med Express 1, men også fordi det giver os mulighed for at klare noget af det vedligehold, der kun kan laves, mens færgen ligger stille. Det skal være med til at give os en øget driftsstabilitet for begge hurtigfærger, siger Jesper Skovgaard.
Ifølge Molslinjen vil denne ugentlig udskiftning gavne begge hurtigfærger, for færger har generelt ikke godt af at ligge oplagt i længere perioder, som Express 1 gør i lavsæsonen. Længere tids oplægning øger nemlig risikoen for såvel tekniske som elektroniske systemsvigt, som kun kan opdages, når færgen kommer i drift, har rederiet tidligere forklaret.
I 2025-sejlplanen er der ifølge rederiet også skruet en lille smule ned for antallet af afgange - primært på de såkaldte ekstrakapacitetsafgange i sensommeren og efteråret.