Næste års sejlplan er på gaden

Næste års sejlplan er på gaden
Express 1, Express 5 og Hammershus er de primære færger. Povl Anker indgår også i flåden som reservefærge. Arkivfoto: Henrik Nielsen
NYHED | 27. AUG 2024 • 12:30
NYHED
27. AUG 2024 • 12:30

Bornholmslinjens priser falder samlet set otte procent i 2025 og Express 5 får en ugentlig oplæggerdag i lavsæsonen. Samtidig er der lidt færre afgange i Bornholmslinjens sejlplan for næste år, som netop er blevet offentliggjort.

Lavere billetpriser og mere sejlads med hurtigfærgen Express 1. Sådan lyder overskriften på Bornholmslinjens sejlplan for 2025, fremgår det af en pressemeddelelse fra rederiet.

Faldende omkostninger til brændstof betyder, at Bornholmslinjens billetpriser samlet set falder otte procent i 2025 fordelt på de forskellige billetkategorier, oplyser rederiet.

– Priserne på de enkelte billetter vil forblive som bornholmerne og andre kender dem, så prisfaldet slår igennem på antallet af de billige billetter, som der bliver flere af, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard, i pressemeddelelsen.

Ugentlig pause til Express 5

Samtidig kommer hurtigfærgen Express 1 til at sejle mere næste år. Ja, faktisk kommer Express 1, der i dag udgør ekstrafærge, til at sejle som primær færge på ruten mellem Rønne og Ystad fra mandag eftermiddag til og med onsdag formiddag i lavsæsonen - men på samme vilkår som Express 5.

Det giver Express 5 en ugentlig dag i havn, som skal give rederiets teknikere bedre mulighed for at udføre nogle vedligeholdelsesopgaver, der stadig kan forekomme ved en ny færge som Express 5, oplyser rederiet videre.

– Ved at sætte Express 1 ind i stedet for Express 5 i lavsæsonen øger vi driftsstabiliteten både i form af mere kontinuerlig sejlads med Express 1, men også fordi det giver os mulighed for at klare noget af det vedligehold, der kun kan laves, mens færgen ligger stille. Det skal være med til at give os en øget driftsstabilitet for begge hurtigfærger, siger Jesper Skovgaard.

Ifølge Molslinjen vil denne ugentlig udskiftning gavne begge hurtigfærger, for færger har generelt ikke godt af at ligge oplagt i længere perioder, som Express 1 gør i lavsæsonen. Længere tids oplægning øger nemlig risikoen for såvel tekniske som elektroniske systemsvigt, som kun kan opdages, når færgen kommer i drift, har rederiet tidligere forklaret.

I 2025-sejlplanen er der ifølge rederiet også skruet en lille smule ned for antallet af afgange - primært på de såkaldte ekstrakapacitetsafgange i sensommeren og efteråret.

Næste års sejlplan for Bornholmslinjen er med 3.504 afgange mod 3.574 afgange i 2024. Det svarer til 1,9 procent færre afgange.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT