Rederi vil give Express 5 en ugentlig pause

Rederi vil give Express 5 en ugentlig pause
I fremtiden kan Express 5 komme til at ligge mere ved Øernes Kaj. Molslinjen foreslår at erstatte færgen med Express 1 en gang om ugen i lavsæsonen. Arkivfoto: William Sonne Kaalø
NYHED | ABONNENT | 28. JUN 2024 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
28. JUN 2024 • 05:30

Molslinjen foreslår at erstatte Express 5 med Express 1 en gang om ugen i lavsæsonen. Det vil begge færger have gavn af, mener rederiet.

Højsæsonen nærmer sig, og med den følger så mange afgange på Ystad-ruter, at både Express 5 og Express 1 er i heldagsdrift, men når den slutter, sejler Express 1 over til Øernes Kaj og venter på, at der igen bliver brug for den.

Sådan plejer året at se ud for Bornholmslinjens hurtigfærger. Primærfærgen klarer lavsæsonen, og den sekundære færge ligger klar og sejler ellers kun omkring ferier og højtider, hvor der kan være brug for ekstra kapacitet. Men i fremtiden kan det bliver anderledes, og hvis man skal rejse mandag, tirsdag eller onsdag i lavsæsonen, kan man komme med Express 1 i stedet for Express 5. I hvert fald har Molslinjen foreslået, at Express 5 får en ugentlig pause i lavsæsonen.

Forslaget kommer fra rederiets tekniske afdeling. Det giver ekstra mulighed for vedligeholdelsesopgaver, som ikke kan nås ved kontinuerlig drift, og Molslinjen vurderer, at en ugentlig pause vil give en langt mere driftssikker sejlplan og føre til færre forsinkelser og aflysninger på grund af havarerede motordele eller systemsvigt.

Større risiko for svigt

Molslinjen foreslår, at Express 1 afløser Express 5 i den ugentlige pause. Konkret går forslaget ud på, at Express 1 sejler de to sidste dobbeltture om mandagen, hele tirsdagen og onsdagens to første dobbeltture. Onsdag eftermiddag bytter færgerne så plads, og Express 5 går i drift igen.

Ifølge Molslinjen vil denne ugentlig udskiftning gavne begge hurtigfærger, for færger har generelt ikke godt af at ligge oplagt i længere perioder, som Express 1 gør i lavsæsonen. Længere tids oplægning øger nemlig risikoen for såvel tekniske som elektroniske systemsvigt, som kun kan opdages, når færgen kommer i drift, forklarer rederiet.

Større negativ effekt

Rederiet forklarer, at der på traditionelle færger ofte er en højere grad af overskud i de vigtige fremdrivningssystemer, mens det i mindre grad er tilfældet for hurtigfærger på grund af kravet til en lettere konstruktion. Det betyder, at svigt af disse systemer har en større negativ effekt på hurtigfærgens evne til at opretholde rettidig sejlads.

Ligeledes har længere tids oplægning en negativ effekt på hurtigfærgernes specielle bundmaling. Der sker tiltagende begroninger, hvilket påvirker hurtigfærgernes ydeevne, herunder evnen til effektivt at få fremdrift. Derudover resulterer begroningerne i et øget brændstofforbrug samt ekstra miljøbelastning, forklarer rederiet.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT