Her er Molslinjens regnestykke: Express 1 er 30 millioner kroner dyrere i drift end Max

Her er Molslinjens regnestykke: Express 1 er 30 millioner kroner dyrere i drift end Max
Molslinjen vil have et stort, tocifret millionbeløb af staten for at holde Express 1 i Østersøen, når Express 5 ankommer næste år. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
TRAFIK | RØNNE-YSTAD | Onsdag 6. april 2022 • 15:30
Tommy Kaas
Redaktør
TRAFIK | RØNNE-YSTAD | Onsdag 6. april 2022 • 15:30

Molslinjen vil have et stort, tocifret millionbeløb af staten for at holde Express 1 i Østersøen. Blandt andet fordi den bruger for 4,4 millioner kroner brændstof mere om året.

 

Det er markant dyrere at have Express 1 i drift frem for hurtigfærgen Max, og derfor mener Molslinjen, der driver Bornholmslinjen, at der skal et stort, ekstra statstilskud til, hvis Bornholms ønske om mere kapacitet i fremtiden skal imødekommes.

Når Express 5 ankommer næste år, er det rederiets plan at sende Express 1 til Kattegat, mens Max skal fortsætte som sekundær færge på Ystad-ruten. Men på grund af stigende efterspørgsel og mange udsolgte afgange er det altså et stort ønske fra Bornholm, at Express 1 bliver hér.

Men det vil altså kræve et øget statstilskud på mellem 22 og 27 millioner kroner årligt – som Tidende kunne fortælle forleden.

Nu løfter Molslinjen sløret for det regnestykke, man har brugt for at komme frem til de tal.

 


Fra 880 til 1.400 passagerer

Hvis man når frem til, at Express 1 skal fortsætte på Ystad-ruten i stedet for Max, bliver kapaciteten øget fra 220 til 396 personbiler og fra 880 til 1.400 passagerer per afgang, oplyser rederiet.

 

Olieforbrug

Først og fremmest handler det om olieomkostninger. Max bruger for 17.000 kroner brændstof på en afgang, mens en afgang med Express 1 brænder for 22.000 kroner olie af. Det giver en forskel på 4,4 millioner kroner om året.

Når det handler om skibsafgift i havnene, er der en forskel på 4,1 millioner kroner om året, idet Express 1 angiveligt koster 8,5 millioner kroner i havneafgifter, mens Max koster 4,4 millioner kroner.

Vedligehold er også noget dyrere på Express 1, fastslår Molslinjen. 11,3 millioner kroner mod 6,1 millioner kroner for Max giver en forskel på godt fem millioner kroner årligt.

Et meget dyrere skib

Dernæst er der afskrivninger på skibet. Her koster Express 1 ifølge Molslinjen 15,9 millioner kroner at have i flåden, mens Max koster 7,2 millioner kroner.

Og endelig er der værdien af skibet. Den er anslået til 32 millioner euro for Express 1 og 7,5 millioner euro for Max. Forskellen i værdi forrentes med syv procent jævnfør kontrakten med staten, hvorfor Express 1 angiveligt er 8,3 millioner kroner dyrere om året.

Sammenlagt giver det en forskel på 30,9 millioner kroner om året.

Øget omsætning

Til gengæld skal der modregnes muligheden for en større omsætning, når Bornholmslinjen sejler med et større skib. Molslinjen oplyser i den forbindelse, at 50 ekstra biler på 213 afgange giver godt fem millioner ekstra i kassen, mens 100 ekstra biler på afgangene giver godt 10 millioner kroner ekstra i omsætning.

– Transportministeriet skal afgøre, om der ønskes ekstra kapacitet i forhold til den aftalte færgekontrakt 2018-2030, skriver Molslinjen i materialet.

– Hvis større færgekapacitet kan tilkøbes af Transportministeriet, ligesom Transportministeriet tilkøber ekstra frekvens på Rønne-Ystad, vil det kræve en ekstra årlig bevilling til færgebetjeningen af Bornholm på cirka 22 -27 millioner kroner, lyder det altså fra Molslinjen.


Ministerie afviser at kommentere

Transportministeriet bekræfter over for Tidende, at Molslinjen ønsker et øget tilskud på mellem 22 og 27 millioner kroner om året.

Ministeriet bekræfter også, at transportminister Trine Bramsen (S) umiddelbart har afvist at hæve det øgede tilskud – sådan som Tidende skrev tidligere på ugen.

Der henvises til den forestående bornholmeranalyse, som skal afdække behovet.

Tidende har spurgt, hvad ministeren tænker om meldingen fra Bornholm om, at Max ikke kan leve op til den øgede trafik, som ventes at komme i de kommende år.

Her henviser ministerens pressechef også til den kommende analyse af færgebetjeningen af Bornholm.



FÅ ABONNEMENT