Ny politisk aftale om hurtigfærge – rederiet afventer

Ny politisk aftale om hurtigfærge – rederiet afventer
Der er givet grønt lys til, at Express 1 og Express 5 kan fortsætte parløbet i Østersøen. Arkivfoto: Henrik Nielsen
TRAFIK | Fredag 1. december 2023 • 10:56
TRAFIK | Fredag 1. december 2023 • 10:56

Forligskredsen bag færgebetjeningen af Bornholm har givet tilsagn om, at Transportministeriet og Molslinjen må forhandle en tillægskontrakt om, at Express 1 bliver på Bornholm som ekstrafærge i resten af kontraktperioden til år 2030 i stedet for Max.

Hurtigfærgen Express 1 må sejle som ekstrafærge ved siden af Express 5 i resten af kontraktperioden frem til 2030. Det har forligskredsen bag færgebetjeningen af Bornholm besluttet, oplyser Transportministeriet til Tidende.

I kontrakten er det ellers angivet, at det er den noget mindre hurtigfærge Max, der skal sejle som ekstrafærge på ruten mellem Rønne og Ystad. I år har Express 1 dog erstattet Max som led i en forsøgsordning, hvor den ekstra kapacitet på den større hurtigfærge er blevet solgt i såkaldt fri trafik - altså på rent kommercielle vilkår. Den forsøgsordning har ifølge folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) vist, at det giver 'rigtig god mening' at udskifte Max med Express 1 - blandt andet fordi der er plads til flere personbiler, busser, campingvogne, lastbiler og mere gods til øen, skriver han i en mail, som TV 2/Bornholm som de første omtalte fredag formiddag.

"Det er med andre ord en god nyhed for bornholmerne og turisterne, der nu kan regne med ekstra plads de næste mange år, men også en god nyhed i forhold til den bornholmske turisme, der nu har en længere planlægningshorisont, når rejser skal sælges," skriver Peter Juel-Jensen.

Transportministeriet oplyser, at forligskredsen alene har givet et politisk mandat til, at ordningen kan forlænges.

– I resten af kontraktperioden har forligskredsen sagt, at de er med på at forlænge den her ordning. Så nu er der det politiske mandat, og så skal det i praksis klares med Molslinjen, hvordan det skal drives, lyder det fra pressechef Martin Hein, som tilføjer, at der nu skal være en dialog mellem ministeriet og Molslinjen.

– Alle har sagt, det her fungerer godt, og de gerne vil have det. Så det ville være mærkeligt, hvis det ikke skete, siger Martin Hein.

Udfordrende år

Det har ellers ikke været uden omkostninger for Molslinjen at have Express 1 på Bornholm i stedet for Max denne sæson, har rederiets pr- og kommunikationschef tidligere fortalt til Tidende. Den seneste melding fra rederiet i september var, at det indtil da havde givet underskud at bytte de to færger. Ifølge Molslinjen skulle der i 2023 sælges billetter til 25.000 personbiler i frit salg for at dække de variable omkostninger, mens der skulle sælges 45.000 billetter kommercielt til personbiler for at dække alle omkostninger. Indtil da havde rederiet kun solgt 20.387 billetter i frit salg, hvilket altså er under halvdelen af målsætningen for at dække samtlige omkostninger.

På trods af det gav Molslinjens bestyrelse grønt lys til at forlænge ordningen, kunne rederiet oplyse i slutningen af oktober, hvor tillægskontrakten netop var udløbet. Her var det dog ikke muligt at få svar på, om rederiet havde nået målet for antal solgte billetter inden den 22. oktober, som var sidste dag med Express 1 i stedet for Max i sejlplanen. Pr- og kommunikationschef Jesper Maack oplyste i den forbindelse, at rederiet på det tidspunkt var i gang med at beregne, hvordan ordningen sluttede.

Tidende har fredag spurgt rederiet om det kan bekræfte, at Express 1 bliver på Bornholm som ekstrafærge helt frem til 2030 og om man nåede ovennævnte mål for antal solgte billetter. Molslinjens pr- og kommunkationschef skriver i et skriftligt svar:

"Det lyder godt, at der nu er politisk enighed. Nu afventer vi at se den færdige kontrakt, og så tager vi den derfra," lyder det fra Jesper Maack.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT