Da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning, så rederiet kunne dække de ekstra omkostninger, da det er dyrere at sejle med Express 1. Løsningen blev, at det kun var det antal billetter, der svarer til kapaciteten på Max, der blev solgt jævnfør kontraktens bestemmelser - den resterende kapacitet på Express 1 kunne sælges kommercielt.
I begyndelsen af september kom det så frem, at rederiet ikke var tilfredse med ordningen i sin nuværende form. Molslinjen skulle, ifølge et oplæg på Trafikkontaktrådets møde dengang, i 2023 sælge billetter til 25.000 personbiler i frit salg for at dække de variable omkostninger, mens der skulle sælges 45.000 billetter kommercielt til personbiler for at dække alle omkostninger. Dengang havde man, jævnfør oplægget, dog kun solgt 20.387 billetter i frit salg, hvilket altså var under halvdelen af målsætningen for at dække samtlige omkostninger.
Alligevel var meldingen fra Molslinjen, at man var klar til at give ordningen en chance mere for at finde ud af 'om det er holdbart på sigt,' lød det fra Jesper Maack i den forbindelse. Man ville derfor henvende sig til rederiets bestyrelse og anbefale ordningen, og bestyrelsen har altså nu godkendt en forlængelse af ordningen ud fra præmissen om, at den fortsætter med udgangspunkt med samme principper som i år.
Det er ikke lykkedes at få svar på, om man nåede målet for antal solgte billetter inden den 22. oktober, som ifølge kontrakten var sidste dag med Express 1 i sejlplanen i stedet for Max. Jesper Maack oplyser, at rederiet er i gang med at beregne, hvordan ordningen sluttede.
Der forventes en afklaring om en ny tillægskontrakt i løbet af december, oplyser Jesper Maack.