Express 1 i stedet for Max giver underskud

Express 1 i stedet for Max giver underskud
NYHED | ABONNENT | 5. SEP 2023 • 19:15
NYHED | ABONNENT
5. SEP 2023 • 19:15

Molslinjen har ikke solgt nok billetter i frit salg til at dække rederiets udgifter ved at beholde Express 1 på Ystad-ruten. Indtil nu er man knap 25.000 billetter fra at have dækket samtlige omkostninger.

Det giver underskud i Molslinjens kasse at sejle med Express 1 i stedet for Max mellem Rønne og Ystad.

I et oplæg til Trafikkontaktrådets møde torsdag, hvor Molslinjen fremlægger sine erfaringer med forsøgsordningen, fremgår det nemlig, at rederiet hidtil ikke har fået dækket de ekstra omkostninger, der er ved at sejle med Express 1 frem for Max. Ifølge Molslinjen skulle der i 2023 sælges billetter til 25.000 personbiler i frit salg for at dække de variable omkostninger, mens der skulle sælges 45.000 billetter kommercielt til personbiler for at dække alle omkostninger. Indtil nu har man dog kun solgt 20.387 billetter i frit salg, hvilket altså er under halvdelen af målsætningen for at dække samtlige omkostninger.

Alternativ løsning

I foråret blev der, efter ønske fra Trafikkontaktrådet, lavet en tillægskontrakt mellem Molslinjen og Transportministeriet om at starte en forsøgsordning, hvor Express 1 skulle forblive på Bornholm, når den nye hurtigfærge Express 5 kom til øen.

Da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning, så Molslinjen kunne dække de ekstra omkostninger, da Express 1 er en væsentlig dyrere færge. Som Tidende tidligere har beskrevet, går ordningen ud på, at kun de billetter på Express 1, der svarer til kapaciteten på Max, sælges inden for den oprindelige kontrakt, mens resten af kapaciteten på Express 1 kan sælges kommercielt.

Ordningen gælder frem til den 22. oktober, og selvom tallene også viser, at der i årets første syv måneder har været fem procent flere passagerer på Ystad-ruten end sidste år, så er det svært at forestille sig, at Molslinjen når målet for billetsalget.

Tidende har spurgt Molslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, hvad det kan få af betydning for at beholde Express 1 på Bornholm, men kommunikationschefen vil ikke kommentere på tallene, før man har fremlagt dem for Trafikkontaktrådet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT