Naturen og dem, der gør noget

Naturen og dem, der gør noget
En tur i Svartingedalen satte tanker i gang. Foto: Søren P. Sillehoved
KOMMENTAR | DEBAT | 16. MAJ • 19:00
Af:
Sebastian Bloch Jensen – kandidat for SF til kommunalvalget V25
KOMMENTAR | DEBAT | 16. MAJ • 19:00

Lad os anerkende de indsatser, der fremmer den bornholmske natur.

Jeg var så heldig at have en flok af mine elever med mig i Svartingedalen torsdag 15. maj. Vi gik den flotte tur fra Simblegårdsvej gennem sprækkedalen forbi jættestenen og helt op til Kirkedalsvej.

Det er en utrolig smuk tur, som jeg kun sjældent har gået, da jeg er fra den anden side af øen. På vejen mødte vi, foruden den vilde natur, en masse frivillige fra Dansk Ornitologisk Forening, der gennem Fugleværnsfonden har købt størsteparten af Svartingedalen, der bruges som naturreservat.

Disse frivillige folk plejer og passer dalen, så vi andre kan nyde den og samtidig giver man de bedst mulige vilkår for fuglelivet og forhåbentligt for de sjældne arter, som vi ser på øen. Det er fantastisk at møde glade og søde mennesker, som gør en kæmpe frivillig indsats for den vilde natur på Bornholm.

Dét skal vi anerkende!

Indspark til den grønne trepart

Få meter over stien kører en stor landbrugsmaskine, og jeg kommer til at tænke på den betydning, som vores sprækkedale har for udledningen af kvælstoffer til Østersøen.

Der er meget tale om sammenhængende naturområder, og jeg har selv fremført ideen om at etablere skov i et større område mellem Almindingen og Rø Plantage. Men vi må aldrig glemme Bornholms særlige klippelandskab, som kræver, at vi tænker anderledes end i resten af Danmark.

Det er helt oplagt, at vi etablerer bufferzoner på begge sider af alle vores sprækkedale, så den intensive produktion ikke presser sig for meget på steder som Svartingedalen. Dét ville være den bedste måde at anerkende det store arbejde, som de frivillige fra Dansk Ornitologisk Forening gør hvert år, og det ville være en god løsning for både havet og de små åer, som huser mange af øens fugle.

Opfordringen er hermed givet videre til dem, der sidder og arbejder med den grønne trepart, og som studerer kortet over vores ø.

Gå en tur i en sprækkedal. Det er en kæmpe oplevelse, og forhåbentlig vil det inspirere jer, som skal træffe de rette beslutninger.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT