Nye løsninger gør hverdagen nemmere for alle på hospitalet

Nye løsninger gør hverdagen nemmere for alle på hospitalet
Digitale konsultationer er et eksempel på teknologiske løsninger, som er til gavn for patienter på Bornholms Hospital. I takt med at sundhedsvæsnet bliver bedre til at behandle flere sygdomme, og befolkningen lever længere, er sådanne løsninger afgørende, mener hospitalsdirektør Annemarie Hellebek. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NOTITS | 17. MAJ 2023 • 11:11
Henrik Nielsen
Journalist
NOTITS
17. MAJ 2023 • 11:11

Et nyt samarbejde giver Bornholms Hospital overblik over behovet for teknologiske løsninger, der kan gøre hverdagen lettere for patienter.

Nye teknologiske løsninger kan være med til at gøre en forskel for patienter og personale på Bornholms Hospital. Derfor samarbejder hospitalet med foreningen Nordic Health Lab om at få overblik over behovet for innovation. Samarbejdet har resulteret i en oversigt, man kan tage udgangspunkt i, når der skal udvikles relevante sundhedsløsninger.

– I takt med at vi bliver bedre til at behandle flere sygdomme, og befolkningen lever længere, er innovative sundhedsløsninger afgørende for at gøre hverdagen nemmere for patienterne, samtidig med at de kan frigive tid for personalet til særligt krævende patienter. Derfor er det også vigtigt at få identificeret, hvor der er behov for nye tiltag, siger direktør Annemarie Hellebek på Bornholms Hospital i en pressemeddelelse.

Som konkrete eksempler på innovative løsninger nævner hun, at Bornholms Hospital arbejder med hjemmemonitorering og digitale konsultationer, som giver bornholmere lige adgang til de bedste specialister i København, uden at patienter skal bruge en dag på at rejse.

– Jeg håber, at samarbejdet med Nordic Health Lab kan styrke udviklingen af endnu flere innovative tiltag i sundhedsvæsenet. Også med blik for de særlige behov, vi har i yderdistrikterne, siger Annemarie Hellebek.

Tæt samarbejde

Bornholms Hospital er et af syv hospitaler, som deltager i samarbejdet, og det er første gang, hospitalernes innovationsbehov bliver samlet i et katalog på tværs af tre regioner. Kataloget over er delt op i temaerne optimeret arbejdskraft og forbedret personale- og brugeroplevelse, og det hjælper til at skabe bedre match mellem innovative virksomheder og hospitalernes faktiske behov.

Kataloget er skabt efter en længere periode med tæt samarbejde mellem hospitalernes innovationskonsulenter, afdelingsledelser, direktioner og Nordic Health Lab.

– Når vi samler viden på tværs af tre regioner, har vi også mulighed for at identificere nogle forholdsvis generelle behov og tendenser, som vi kan dele med vores partnere i sundhedsindustrien og innovationsmiljøerne, siger administrerende direktør Jesper Juel-Helwig hos Nordic Health Lab i pressemeddelelsen.

Det er kun muligt at generere den type viden gennem et meget tæt og tillidsfuldt partnerskab med hospitalerne, hvilket Nordic Health Lab er meget taknemmelig for, tilføjer han.

Nordic Health Lab er en almennyttig forening, hvis formål er at accelerere udviklingen af innovative sundhedsløsninger. Den er støttet af Industriens Fond.