Tolstrup: Ikke kun socialdemokrater

Tolstrup: Ikke kun socialdemokrater
Frederik Tolstrup reagerer på en politisk analyse i Tidende. Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 27. maj 2025 • 05:30
Af:
Frederik Tolstrup
spidskandidat til kommunalvalget for Venstre
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 27. maj 2025 • 05:30

Borgerlige politikere er også optagede af velfærd – især i kommunalbestyrelsen.

Tidende afskriver i en analyse den 24/5 alle bornholmske borgerlige kræfter forud for kommunalvalget i november. Hvis der så bare var hold i argumenterne, ville det være i orden – men det kniber.

Vi er borgerlige!

Første påstand er, at de borgerlige politikere slet ikke er borgerlige.

Min konservative kollega Christian Froberg kritiseres, fordi han “vil føre socialpolitik”. René Danielsson og jeg selv får hug for at fokusere på kernevelfærd, ældrepleje og skoler. Det er helt skævt, når Tidende afviser de borgerlige spidskandidater som “ikke borgerlige”, blot fordi vi tager socialpolitik og kernevelfærd alvorligt.

Kommunalpolitik handler netop om kernevelfærd. At tro andet er en grundlæggende misforståelse af kommunalpolitisk arbejde.

Selvfølgelig har borgerlige politikere holdninger til socialpolitik og skolevæsen. Vi har bare nogle borgerlige svar på de udfordringer, som vi står overfor.

Venstre har for eksempel foreslået at gøre det lettere at etablere friplejehjem – for mig er det klassisk borgerlig politik.

Skoleområdet

Jeg er stolt af at have markeret mig på skoleområdet, som er et af de vigtigste emner til et kommunalvalg.

I Venstre har vi været kritiske over for beslutningen om at tvangsflytte børn – også dét er et udtryk for en borgerlig tilgang til skolen: forældrenes ret og lokal forankring.

Skat

”Hvor er kravet om lavere skat?” spørger Tidende.

Her mister analysen jordforbindelsen. Kommunekassen er tom. Vi har ikke råd til skattelettelser – og det ved de fleste borgerligt-liberale kandidater godt. Det viser faktisk sund fornuft, at vi ikke nævner skattelettelser som en hovedprioritet i den nuværende situation.

Det er desuden en meget snæver forståelse af borgerlig politik, hvis man reducerer den til kun at handle om skat.

Ros til Socialdemokratiet?

Samtidig bliver Socialdemokratiet rost i analysen, men det er svært at se, hvad deres spidskandidat egentlig har på hjerte – ud over Energiøen, som kommunen har meget begrænset indflydelse på.

Tidende skriver, at socialdemokraterne “kommer til at markere sig”, men at de lige skal have lavet et valgprogram først… Når det altså engang kommer.

Var jeg socialdemokrat, så ville jeg sende avisen en stor tak for foromtalen og de varme ord – på trods af det manglende program.

Skræk?

Tidende konkluderer, at vi borgerlige møder Socialdemokratiets kandidater med “respekt grænsende til skræk”… Voila – så er der underholdning for alle pengene.

Jeg er glad for, at der stiller gode folk op – ikke kun i Socialdemokratiet, men i flere partier. Det gør det både sjovere og bedre at være kommunalpolitiker, når man har kompetente kollegaer.

I Venstre er vi stolte af vores hold:

• Brian Kofoed, erhvervsdrivende

• Sebastian Bærnthsen, tidligere landsnæstformand i VU

• Gitte Wittorff, medstifter af børnehaven Lillemyr og næstformand i skolebestyrelsen på Paradisbakkeskolen

• Jens Hjul Nielsen, direktør i Bofa

• Niels Plum, fotograf og tidligere ejer af flere fotobutikker

• Bent Jørgensen, tidligere professionel fodboldtræner og aktiv frivillig i Nexø

Det er en stærk og varieret kandidatgruppe med både bornholmere og tilflyttere – og alle er ordentlige og kompetente mennesker.

"De borgerlige vil gøre Thomas til borgmester"?

Men det lader til at være ligegyldigt for Tidende. Ifølge dem vil de borgerlige partier alligevel stå klar i "samme 100 meter-løb" for at hjælpe Socialdemokratiet til magten og gøre Anne Thomas til borgmester. Også selvom både V og K faktisk ønsker en borgerlig borgmester.

Tidende har i hvert fald gjort sit verdensbillede klart. Jeg ville som journalist nok klappe hesten lidt. Politik er levende – og det charmerende er netop, at alt kan ske. Ved sidste kommunalvalg besluttede 46 procent af vælgerne sig først i de sidste tre uger. Og mod alle odds fik vi en konservativ borgmester.

Tidendes analyse fremstår forudindtaget og usammenhængende. Automatpiloten er slået til. Der er stadig et halvt år til valget – og jeg glæder mig. For valgkampe er ofte fulde af overraskelser.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT