Sådan træner du din hjerne

SPONSERET AF BOXQUIZ.DK

Sådan træner du din hjerne

ANNONCER fra boxquiz.dk

De fleste ved, at du skal træne din krop for at forblive sund og stærk. Men det er de færreste, der tænker på, at det også er vigtigt at træne din hjerne. Du træner blandt andet din hjerne ved at udfordre dig selv, og du bør gøre det ofte. Måske tænker du, at du dagligt træner din hjerne i løbet af din dagligdag, men sandheden er dog, at de fleste får hverdagen til at køre på rutiner, og det er ikke det samme som at udfordre hjernen. Her får du et par forslag til, hvordan du opnår god hjernesundhed. 

Læg puslespil 
Det første du kan gøre er at lægge puslespil. Det er en oplagt aktivitet for hele familien, og det indbyder til hjemmehygge. Der findes mange forskellige slags, og dem fra Eeboo kan du se her. Puslespil findes i mange forskellige sværhedsgrader, og du kan starte med at lægge nogle på 500 brikker og langsomt øve dig i at lægge dem med flere brikker. Ved at lægge puslespil tvinger du din hjerne til at fokusere og koncentrere sig i længere tid af gangen.Du træner både din koncentration, tålmodighed, og du øver din hjerne i at huske. 

Lær noget nyt 
En anden måde at udfordre dig selv på er ved at lære noget nyt. Det kan både være tidskrævende og udmattende at skulle lære noget nyt, men det er sundt for din hjerne. Det kan eksempelvis være, at du altid har ønsket dig at spille et instrument. Hvis det er tilfældet, så er det nu, du bør gøre det, for det er et fremragende måde at aktivere og træne din hjerne. Du kan også lære et nyt sprog. Det kan både være nyttigt og spændende at tale andre sprog end dansk - så hvorfor springer du ikke bare ud i det? Find noget, der giver mening for dig, for det er lettere at opretholde motivationen, hvis du synes, at det du skal lære er interessant. 

Spis sundt og motionerer
Som tidligere nævnt så ved du det sikkert allerede - du bør træne for at forblive sund og stærk. Men det er ikke kun din fysiske sundhed, der påvirkes af, hvorvidt du træner, det gør din hjerne også. Hvis du sørger for at træne regelmæssigt og spise sundt, hjælper du ligeledes din hjerne. Udover sund mad og motion er der også andre ting, du kan gøre. De klassiske KRAMS-faktorer påvirker nemlig ikke kun din fysiske sundhed, men også din hjernes sundhed. Det vil sige, at de ting du skal være opmærksom på er kost, rygning, alkohol og motion. Der er delte meninger, om hvad s’et står for, men i dette tilfælde kan det stå for stress, søvn og socialt samvær. Alle disse faktorer er vigtige, når det kommer til at træne og bibeholde en sund hjerne. 



Flere nyheder