– Men et andet og væsentligt argument fra Økonomi og Personale lyder også, at "BRK" som forvalter "af borgernes betroede midler (…) altid skal forsøge at minimere kommunens udgifter."
– Det forekommer os at være nogle virkelig fornuftige overvejelser, som Økonomi og Personale her kommer med. Hvorfor lytter direktionen ikke til dem? Hvorfor sidder man dem overhørig?
– Det undrer os også, at henvisningen til kommunens økonomiske situation heller ikke får direktionen til at slå bak. Stort set simultant med direktionens beslutning går administrationen i gang med at udarbejde et sparekatalog som første led i budgetforhandlingerne – et sparekatalog på 119 millioner kroner, hvor den mindste sparepost lyder på 11.000 kroner. Ja, langt størstedelen af forslagene er langt mindre end 874.394 kroner.
– Det undrer os også, fordi jeg første gang i begyndelsen af juli i en mail spørger kommunaldirektøren, om det er rigtigt, at retningslinjerne er ændret, og hvad det forventede merforbrug vil være, ja så får jeg det svar, at "der ikke på nuværende tidspunkt kan siges noget konkret om, om der vil være et merforbrug, og det vil skulle ses i en større sammenhæng." Og det selvom Økonomi og Personale faktisk har lavet et estimat ned på sidste krone.
– Da jeg i slutningen af september efterspørger referatet fra direktionsmødet samt eventuelle bilag, kommer det frem, at der allerede indenfor de første seks måneder har været et merforbrug, og på bare seks måneder lyder det på 1,36 millioner kroner. På et halvt år!
– Det, der undrer mig her, er, at direktionen ikke her tænker, at det her er ved at nå et omfang, hvor centrene ikke længere kan holde det indenfor deres ramme. Og det er helt sikkert, at de har svært ved det.
– Center for Børn og Familie er suverænt det center med den største mængde kørselsgodtgørelse, og selvom I, kære kolleger i kommunalbestyrelse naturligvis ikke alle sidder i børne- og skoleudvalget og kender udvalgsområdet til punkt og prikke, så tror jeg godt, at I alle ved, hvor hårdt presset Børn og Familie er på deres ramme.
– Derfor må vi fra Enhedslistens side også sige, at vi synes, at det ikke bare er forundrende, men faktisk dybt kritisabelt at direktionen ikke – i det mindste når man kan se, at rammen skrider, men egentlig i det hele taget idet beslutninger i direktionen er taget i slutningen af februar – orienterer kommunalbestyrelsen.
– Det retter vi op på med dette medlemsforslag, men sådan skal arbejdsgangen jo ikke være: At vi selv som medlemmer af kommunalbestyrelsen skal grave ting frem, som vi mener, vi helt automatisk bør orienteres om.
– Noget andet, man kan undre sig over, er, om beslutningen strider imod kommunalstyrelseslovens paragraf 40, stk. 2. Den siger:
– "Bevillingsmyndigheden er hos kommunalbestyrelsen. Foranstaltninger, der vil medføre indtægter eller udgifter, som ikke er bevilget i forbindelse med vedtagelsen af årsbudgettet, må ikke iværksættes, før kommunalbestyrelsen har meddelt den fornødne bevilling."
– Sagt med andre, med mine ord, så kan man godt administrativt iværksætte en sådan ændring, så længe man kan retfærdiggøre, at det sker indenfor rammen. Men i det øjeblik rammen er overskredet, den ramme, der er fastsat af budgettet – ja, så er en orientering af kommunalbestyrelsen faktisk ikke en gang nok, så kræver det en kommunalbestyrelsesbeslutning.