Lea om næste års finanslov: 'Det er godt for Bornholm'

SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 3. september 2025 • 15:30
Af:
Lea Wermelin
folketingsmedlem
Socialdemokratiet
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 3. september 2025 • 15:30

Jeg glæder mig over, at vi i Socialdemokratiet sammen med de andre regeringspartier prioriterer mere luft i hverdagsøkonomien og velfærden på næste års finanslov, og samtidig sikrer større ro om færgerne for os på Bornholm.

Mange mærker de høje priser på dagligvarer, som presser hverdagen. Samtidig har vi i alt for lang tid skullet høre om uenigheder mellem havn og rederi, forsinkede færger og usikkerhed om billetpriser og afgange. Det er ikke bare irriterende, det er vores livsnerve, der er på spil.

Hverdagens økonomi

Derfor glæder jeg mig over, at vi i Socialdemokratiet sammen med de andre regeringspartier prioriterer mere luft i hverdagsøkonomien og velfærden på næste års finanslov, og samtidig sikrer større ro om færgerne for os på Bornholm.

Med finansloven fjerner vi elafgiften i to år, så elregningen bliver lavere - noget de fleste bornholmske familier og pensionister vil kunne mærke. Vi løfter folkepensionen med den største stigning i 16 år.

Og vi gør det billigere at have børn i daginstitution samtidig med, at vi investerer i kvaliteten af vores dagtilbud.

Flere penge i lommen og bedre velfærd

Alt i alt får en almindelig børnefamilie med hus og to børn gennemsnitligt omkring 8.650 kr. mere mellem hænderne om året. Det er reel hjælp i en presset tid.

Jeg er glad for, at vi investerer i de første år af vores børns liv. Vi vil bruge lidt mere end en milliard kroner til at ansætte knap 1.400 flere voksne i vuggestuer og børnehaver over hele landet. Samtidig vil vi ændre måden, som vi opgør minimumsnormeringerne på, så ledere ikke længere tælles med i normeringerne.

Det handler ikke bare om tal, men om børns trivsel og tryghed - om mere tid til nærvær og omsorg i hverdagen og mere tid til leg og læring. Det betyder så også, at det pædagogiske personale får bedre arbejdsvilkår, når der er flere kollegaer at dele ansvaret med.

Færgerne

Men på Bornholm handler hverdagen ikke kun om priserne i supermarkedet og kvaliteten i daginstitutionerne. Den handler også om, at man kan stole på, at færgen sejler og ankommer – til tiden vel at mærke.

Derfor har jeg sammen med Peter Juel-Jensen arbejdet for at skaffe penge på finansloven, så vi kan regne med sejltiderne, uanset uenighed mellem havn og rederi om betydningen af ombygningen i Rønne Havn i forhold til større brændstofomkostninger.

Finanslovsforslaget for 2026 er derfor en håndsrækning både til hverdagen og til vores sammenhængskraft.

Det er godt for Bornholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT