"Bornholms Regionskommune skal kunne stå på mål for forvaltning af borgernes betroede midler, hvorfor vi som altid skal forsøge at minimere kommunens udgifter. Set i lyset af kommunens økonomiske situation, fremtidsudsigterne og vores ansvar i forhold til forvaltning af borgernes skatteindbetalinger, anbefaler Økonomi og Personale, at den nuværende praksis for udbetaling af godtgørelse til lav og høj sats fastholdes", skrev Center for Økonomi og Personale den 13. februar i et notat til kommunens direktion.
Dermed blev direktionen advaret 15 dage før det møde, hvor den trods advarslen ændrede reglerne om kørselsgodtgørelse.
"Hvis direktionen beslutter at ændre de nuværende retningslinjer for udbetaling af kørselsgodtgørelse, kan en konsekvens – ud over en merudgift – også være, at vi igen kommer til at opleve den uensartede administration i Bornholms Regionskommune, som vi havde før organisationsændringen i 2014. Hvilket potentielt kan medføre en større uretfærdighedsfølelse blandt medarbejdere på tværs af Bornholms Regionskommune", skrev kommunens økonomer også i deres notat til direktionen.
I deres notat antog kommunens økonomer dog, at de tre direktører ønskede at ændre reglerne på en måde, der ville lade alle medarbejdernes kørsel i egen bil foregå til den høje takst, og at den lave takst ville blive helt afskaffet.
I praksis blev reglerne ikke ændret så vidtrækkende. Men økonomerne fik alligevel ret i, at den nye ordning ville blive dyrere for kommunen.