Topchefers nye regler om kørsel har kostet kommunen 1,2 million

Topchefers nye regler om kørsel har kostet kommunen 1,2 million
Brug gerne kommunens egne biler (billedet) noget mindre. Og brug gerne din egen bil noget mere, hvis det kan spare tid til din kerneopgave. Det var ideen, da kommunens tre direktører i februar lempede reglerne for de ansattes kørselsgodtgørelse. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 18. NOV 2023 • 05:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
18. NOV 2023 • 05:30

I februar vedtog kommunens direktion at lempe reglerne for de ansattes godtgørelse for at køre i egen bil. Det skete selvom kommunens økonomer havde advaret om en stor merudgift. Fra april til september blev ekstraregningen på godt 1,2 millioner kroner. Enhedslisten tager sagen i byrådssalen.

Lige over 1,2 millioner kroner. Helt præcist 1.215.865 kroner. Så meget har det fra april til september kostet kommunen, at de ansatte har fået bedre vilkår, når de bruger deres egen bil i en arbejdssituation.

At lempe reglerne ved at åbne for flere situationer, hvor kommunens ansatte får udbetalt kørselsgodtgørelse til den høje takst, blev besluttet af kommunens tre direktører ved et møde den 28. februar: Kommunaldirektør Sine Sunesen, velfærdsdirektør Trine Dorow og direktør Lillian Rasch Madsen.

Kommunalbestyrelsen behandlede derimod ikke sagen. Det kommer de bornholmske politikere først til ved kommunalbestyrelsens næste møde den 30. november. Her vil Enhedslisten rejse sagen og foreslå, at de tidligere (og for kommunen billigere) regler bliver indført igen.

De tre direktører havde en advarsel fra kommunens økonomer foran sig, da de besluttede at gøre kørselsreglerne mere gunstige for de af kommunens ansatte, der ind imellem bruger deres egen bil, når de er på arbejde.

"Bornholms Regionskommune skal kunne stå på mål for forvaltning af borgernes betroede midler, hvorfor vi som altid skal forsøge at minimere kommunens udgifter. Set i lyset af kommunens økonomiske situation, fremtidsudsigterne og vores ansvar i forhold til forvaltning af borgernes skatteindbetalinger, anbefaler Økonomi og Personale, at den nuværende praksis for udbetaling af godtgørelse til lav og høj sats fastholdes", skrev Center for Økonomi og Personale den 13. februar i et notat til kommunens direktion.

Dermed blev direktionen advaret 15 dage før det møde, hvor den trods advarslen ændrede reglerne om kørselsgodtgørelse.

"Hvis direktionen beslutter at ændre de nuværende retningslinjer for udbetaling af kørselsgodtgørelse, kan en konsekvens – ud over en merudgift – også være, at vi igen kommer til at opleve den uensartede administration i Bornholms Regionskommune, som vi havde før organisationsændringen i 2014. Hvilket potentielt kan medføre en større uretfærdighedsfølelse blandt medarbejdere på tværs af Bornholms Regionskommune", skrev kommunens økonomer også i deres notat til direktionen.

I deres notat antog kommunens økonomer dog, at de tre direktører ønskede at ændre reglerne på en måde, der ville lade alle medarbejdernes kørsel i egen bil foregå til den høje takst, og at den lave takst ville blive helt afskaffet.

I praksis blev reglerne ikke ændret så vidtrækkende. Men økonomerne fik alligevel ret i, at den nye ordning ville blive dyrere for kommunen.

Flere kørte kilometer

De nye regler blev indført med virkning fra 1. april.

Et halvt år senere gjorde kommuneøkonomerne regnebrættet op. Det skete rutinemæssigt, for økonomerne foretager hvert år et udtræk af kommunens udgifter til kørselsgodtgørelse. Det udtræk bliver hvert år sendt til direktionen.

I starten af oktober bestod forskellen fra tidligere i, at kommunens udgifter på kørselsgodtgørelse til den høje takst var gået i vejret med ret præcis 50 procent i forhold til samme periode sidste år. Udgifterne på kørsel til den lave takst var derimod faldet med en tredjedel (33 procent).

Samtidig steg det samlede antal af kørte kilometer fra april til oktober i år med lige over 36 procent i forhold til samme periode sidste år: Fra 824.444 kilometer sidste år til 1.123.234 kilometer i år.

Hos Enhedslisten er der stor utilfredshed. Både med de ekstra udgifter, som de nye regler har ført med sig for kommunen – og med at reglerne blev ændret af kommunens øverste embedsfolk og dermed uden, at kommunalbestyrelsen var involveret.

– Jeg undrer mig meget over, at direktionen har truffet den beslutning efter de advarsler, der har været, og med tanke på den økonomiske situation, som kommunen er i. Mens de her regler blev ændret, blev der jo også lavet et sparekatalog på 119 millioner kroner, siger gruppeforperson Morten Riis (EL).

– Som minimum synes jeg, at direktionen måtte orientere kommunalbestyrelsen om både årsagerne til beslutningen og de økonomiske konsekvenser af beslutningen, siger han.

Sunesen: Vi svarer senere

Tidende har spurgt kommunaldirektør Sine Sunesen, hvorfor hun og hendes to med-direktører valgte at ændre kørselsreglerne.

Kommunaldirektøren oplyser, at hun først ønsker at svare på spørgsmål om sagen i det materiale, som kommunalbestyrelsen får til sit møde den 30. november.

– Jeg skal ikke ud i en polemik med en eller flere af vores politikere i pressen. I forslaget ligger jo også, at vi skal forklare, hvorfor vi besluttede at ændre reglerne, siger Sine Sunesen.

– Jeg synes, at det vil være mest korrekt, at de svar, der efterlyses, ikke bliver givet i pressen, men når sagen bliver behandlet politisk, siger kommunaldirektøren.

Vidste I, at kommunen ville få større udgifter ud af at ændre reglerne på den måde, som I besluttede?

– Det kommer også til at fremgå af vores redegørelse, siger Sine Sunesen.

Borgmester Jacob Trøst (K) siger, at han går ud fra, at direktørerne handlede indenfor deres beføjelser, da de ændrede reglerne uden at inddrage kommunalbestyrelsen. Da kommunens kørselsregler senest blev ændret i 2014, gjorde daværende kommunaldirektør Laila Kildesgaard det også på egen hånd. Dengang blev reglerne strammet med det formål at spare kommunen penge.

Ny app kan spille ind

Jacob Trøst siger desuden, at han ikke føler sig sikker på, at det alene er de ændrede regler, der har påført kommunen flere udgifter til de ansattes kørsel.

For kort før reglerne blev ændret, indførte kommunen en app, der gør det lettere for de ansatte at registrere deres kørsel. Det spiller sandsynligvis også ind på, at der nu bliver kørt mere end før, siger Jacob Trøst.

De ændrede regler har kostet en masse penge for kommunen?

– Ja, det har de. Men spørgsmålet er, om det skyldes de nye retningslinjer, eller om det skyldes den nye app, som vi i kommunen er begyndt at bruge til at registrere kørsel i en bil med, siger Jacob Trøst.

– Den nye app har gjort det meget nemmere i at registrere kørsel i egen bil. Før appen blev indført, tænkte jeg tit selv "Det her er for bøvlet", og så registrerede jeg ikke min kørsel, siger han.

Morten Riis medgiver, at den nye app også kan have spillet ind på, at udgifterne til kørselsgodtgørelse er steget. I hvert fald et stykke af vejen.

– Noget af stigningen kan sikkert henføres til, at det er blevet lettere at registrere sin kørsel. Men at kørslen til den høje taksts andel af den samlede kørsel er steget med 12,3 procentpoint, tænker jeg er uafhængigt af appen, siger han.

Hovedformålet med at lempe reglerne var ifølge Jacob Trøst at give kommunens ansatte mere tid til at udføre deres kerneopgave.

– De nye regler er indført for at få mindre bureaukrati og for, at kommunens ansatte kan bruge mere tid på deres faktiske arbejde, fordi de i nogle situationer kan spare tid på ikke at skulle ind efter en af kommunens biler, siger han.

– Hvis det, som man skal ud til, ligger på vejen i forhold til, hvor man er, vil der være tilfælde, hvor det belaster arbejdstiden mere, hvis de ansatte først skal ind efter en af kommunens biler. På den måde er de nye regler beregnet på at give mere tid til arbejdsopgaverne, siger Jacob Trøst.

– Men hvis det viser sig, at de nye regler belaster kommunens økonomi på en måde, som vi ikke kan holde til, må vi gå politisk ind i det.