Kommunaldirektøren oplyser, at hun først ønsker at svare på spørgsmål om sagen i det materiale, som kommunalbestyrelsen får til sit møde den 30. november.
– Jeg skal ikke ud i en polemik med en eller flere af vores politikere i pressen. I forslaget ligger jo også, at vi skal forklare, hvorfor vi besluttede at ændre reglerne, siger Sine Sunesen.
– Jeg synes, at det vil være mest korrekt, at de svar, der efterlyses, ikke bliver givet i pressen, men når sagen bliver behandlet politisk, siger kommunaldirektøren.
Vidste I, at kommunen ville få større udgifter ud af at ændre reglerne på den måde, som I besluttede?
– Det kommer også til at fremgå af vores redegørelse, siger Sine Sunesen.
Borgmester Jacob Trøst (K) siger, at han går ud fra, at direktørerne handlede indenfor deres beføjelser, da de ændrede reglerne uden at inddrage kommunalbestyrelsen. Da kommunens kørselsregler senest blev ændret i 2014, gjorde daværende kommunaldirektør Laila Kildesgaard det også på egen hånd. Dengang blev reglerne strammet med det formål at spare kommunen penge.
Ny app kan spille ind
Jacob Trøst siger desuden, at han ikke føler sig sikker på, at det alene er de ændrede regler, der har påført kommunen flere udgifter til de ansattes kørsel.
For kort før reglerne blev ændret, indførte kommunen en app, der gør det lettere for de ansatte at registrere deres kørsel. Det spiller sandsynligvis også ind på, at der nu bliver kørt mere end før, siger Jacob Trøst.
De ændrede regler har kostet en masse penge for kommunen?