Undersøgelsen indikerer også, at personlige anbefalinger er vigtige som inspiration, før turister vælger at besøge Bornholm. De indtager andenpladsen med 66 procent foran generelle internetsøgninger, online bookingportaler og hjemmesider for overnatningssteder. Førstepladsen går til kort/rutekort, som 72 procent angiver som inspiration før rejsen.
Under ferien henter turisterne også inspiration i kort/rutekort, personlige anbefalinger, og generelle internetsøgninger. Både før og under ferien er kunstig intelligens som Chat GPT også i brug som inspirationskilde, viser undersøgelsen.
Tilfredse gæster
Undersøgelsen giver ikke kun et indtryk af, hvorfor turister rejser til Bornholm. Den tegner også et billede af, hvor tilfredse de har været med opholdet her på øen.
Den generelle tilfredshed ligger på 4,8 på en skala fra 1 til 5. 77 procent giver topkarakter, mens resten giver karakteren 4. Når det gælder tilfredshed med overnatning er resultatet 4,6, og igen har folk kun giver karaktererne 5 og 4.