Nyt stjernepar fra Nexø: Bornholm er et højaktuelt sted at bosætte sig

Nyt stjernepar fra Nexø: Bornholm er et højaktuelt sted at bosætte sig
Rick Gerner og Johanne Jahncke kører parløb, privat og arbejdsmæssigt. Sammen laver de keramik og glas i særklasse i parrets nye værksted i Nexø. Foto: Rasmus Kvist Media
DAGENS NAVN | ABONNENT | 23. SEP 2022 • 05:30
DAGENS NAVN | ABONNENT
23. SEP 2022 • 05:30

Rick Gerner og Johanne Jahncke indsamler jord og ler til deres produktion overalt på Bornholm. Seks år efter, at de forlod glas- og keramikskolen i Nexø, figurerer parret nu på verdenskortet over kunsthåndværkere i særklasse. Besøg dem på deres nye værksted i Nexø under Bornholm Craft Weeks.

 

Hvem er Gerner Jahncke?

– Bag virksomheden Gerner Jahncke står Johanne Jahncke og Rick Gerner. Vi er begge uddannede fra Designskolen på Bornholm i 2016 og har begge modtaget Statens Kunstfonds legater, udstillet på kuraterede udstillinger i Danmark og i udlandet og modtaget kunsthåndværkerprisen Håndfuglen i 2019. Derudover er vi optaget i Michelangelo Foundations europæiske guide for kunsthåndværk i særklasse og demonstrerede vores arbejde under dette års Homo Faber Event i Venedig.

Hvordan fandt I ud af, at I skulle arbejde sammen, og hvorfor?

– Vi mødtes på skolen i Nexø, hvor glasset har ført os sammen, hvor banalt det end lyder. For os er det af betydning at dele passionen og arbejdsglæden, men også at kunne dele de afsavn og den behovsudskydelse, som det kræver at satse på kunsthåndværket.

I arbejder på at skabe en nordisk farvepalette af jord, opgravet i de nordiske landskaber. Hvordan gør man det?

– Vi forsøger at skabe en sammenhængende, genkendelig fortælling, som giver en kropslig følelse af at være rodfæstet. Vi har alle erfaring med at gå på Jorden, se jordens forskellige farver, gribe om en håndfuld jord, lade den sive ud mellem fingrene og fornemme de forskellige teksturer. Vi arbejder med en farvepalet skabt af jord i såvel glas som keramik, fordi det udtryk, der fremkommer, for os skaber en form for ro. Naturens farver vækker genklang i os og vi tror, at vi alle har en sans for materialer, stofligheder og nuancer, som er dna-bundet.

I studerer jord fra et æstetisk, ikke videnskabeligt perspektiv – hvordan gør man det som henholdsvis keramiker og glaspuster?

– Vores produktion er en hybrid mellem design og håndværk. I forhold til keramikken, så bruger vi den jord, vi graver, til at fremstille glasurer, med udgangspunkt i en gammel græsk-romersk teknik. I forhold til glas, så blander vi jord i den færdige glasmasse for at tilføre en subtil nuance. Der er en del udfordringer at forcere. Tilsætningen af jord ændrer glasmassens egenskaber og viskositet, og derfor bliver det færdige resultat aldrig helt ens.

I har indsamlet ler og jord over 40 steder på Bornholm. Efter hvilke kriterier har I valgt disse steder?

– Der er mange historisk interessante steder på Bornholm, som vi gerne besøger og undersøger, steder som har været relevante for den bornholmske keramikhistorie. Men vi finder også jord, når vi går tur i de bornholmske landskaber, små mængder lerjord/jord med fine partikler, som vi tager med for at afprøve – det er ikke meget, der skal til. En håndfuld jord kan give farve til hundredevis af kopper.

I har også gravet materialer ud på Island og i Japan – hvorfor lige præcis de to steder?

– Det, som fascinerer os mest i arbejdsprocessen, er at grave på en ukendt mark. Det medfører naturoplevelser, som dem vi oplevede i Island, som man aldrig ville have oplevet, hvis man ikke var fokuseret på undergrunden. Vi oplevede et geotermisk område med boblende lerhuller og svovldampe – et landskab med materialesammensætninger så anderledes end dem, vi er vant til. Japan, Island og Bornholm er tre øer med vidt forskellige byggesten – det fascinerer os og udfordrer os i forhold til de resultater, vi frembringer i værkstedet.

Hvad er målet på sigt?

– Det er vores håb, at den tætte relation, vi har til vores arbejde i værkstedet vil skinne tydeligt igennem i de resultater, som fremkommer. At fortsætte med at udvikle os håndværksmæssigt og leve af det, vi laver.

Hvorfor har I valgt at slå jer ned på Bornholm?

– Vi er uddannet på Bornholm og er flyttet tilbage til Nexø for at etablere vores værksted i Grønnegade 5. Den bornholmske undergrund er rig på keramiske materialer – det er det eneste sted i Danmark, hvor stentøjsler kan udvindes – og det har tidligere skabt grundlag for keramisk industri. I dag er øen kåret som 'UNESCO World Craft Region' for sin høje kunsthåndværksmæssige kvalitet, det gør Bornholm til et højaktuelt sted at bosætte sig for kunsthåndværkere. Der er også et stort fagligt netværk.

 

 

Rick Gerner og Johanne Jahncke

Alder: Begge er 31 år.

Bopæl: Nexø

Uddannelse:

Rick: Jeg påbegyndte min designuddannelse i Holland, hvor jeg er født, og flyttede sidenhen til Bornholm for at tage en bachelor i glasdesign fra Det Kongelige Akademi.

Johanne er uddannet glaspuster hos Kosta Boda i Sverige og har siden taget en bachelor i glasdesign fra Det Kongelige Akademi på Bornholm og en kandidat (cand.des) i Keramisk Design fra Det Kongelige Akademi i København.

Civilstand: Par arbejdsmæssigt og privat

Fritidsinteresser: Svampesankning, havedyrkning og planter generelt.