– Min første tid som formand har været spændende, travl og fyldt med nye opgaver. Vi har blandt andet forhandlet ny lokalaftale for lærerne, som har det mål at understøtte et godt arbejdsmiljø og skabe rammer for (endnu) bedre undervisning. Og så har corona som alle andre steder fyldt meget. Jeg er meget imponeret over den måde lærerne fra den ene dag til den anden har omstillet sig – ikke bare til onlineundervisning, men også til den anderledes måde at organisere undervisningen på, der var nødvendig, efter eleverne kom tilbage i skolen. Jeg er glad for den anerkendelse, lærerne har fået.
– Heldigvis er jeg ikke alene om arbejdet i lærerforeningen. Jeg har resten af min kredsstyrelse og nogle dygtige tillidsrepræsentanter, som jeg sparrer med, og som løfter en stor del af de opgaver, der er. Vi arbejder for, at vores medlemmer har gode arbejdsvilkår. Vi skal have tid til at forberede os, efteruddanne os og samarbejde med kollegaer, elever, forældre, ledelsen og alle andre, der har betydning for, at vores elever får den bedst mulige skolegang. Desuden har vi et godt samarbejde med skolelederne, Center for Skole, de øvrige fagforeninger og politikerne. Jeg tror på, at samarbejde er vejen frem, hvis vi virkelig vil rykke noget.
Hvordan er det at skulle kombinere lærergerningen med dit fagpolitiske arbejde?
– Jeg har altid været typen, der blandede mig og havde en mening. Jeg blev valgt som tillidsrepræsentant for 10 år siden og fandt min rette hylde i det fagpolitiske. Jeg mener, at folkeskolen er en af samfundets vigtigste dannelsesinstitutioner om ikke den vigtigste. Folkeskolen skal ikke bare lære børn at læse, skrive og regne, de skal også trives, udvikle sig og kunne begå sig i den verden, de bliver kastet ud i efter folkeskolen.