Går du bare i gang, eller har du et mønster, du tegner efter?
– Jeg graverer i frihånd, for alting dør med skabeloner. Men jeg laver en tynd tuschstreg for at placere værket. Proportioneringen er vigtig, fordi luften omkring motivet er havet. Det er det i næsten alle mine værker. Andre kunstnere ville måske tegne bølger i baggrunden, det gør jeg ikke. Jeg forsøgte først at gravere i spejl, men det gør hjernen dårlig, fordi man ser dobbelt. Så jeg skiftede til stål og arbejdede længe på at få det blankt nok, og det lykkedes til sidst, blandt andet med hjælp fra nogle tyskere. Detaljerne tager jeg med mig i graven. Det er en hemmelighed.
Nu vil du supplere værkerne med en naturfaglig dimension?
– Ja, marinebiolog Marie Helene 'Miller' Birk fra Isværket i Tejn har sagt ja til at samarbejde med mig med henblik på at afdække, hvor galt det står til med havet. Ligesom David Attenborough vil jeg gerne fortælle om livets vidunder og alle arterne. Vi skal passe på planeten, for ellers går det galt lige om lidt. Det har Attenborough sagt hele sit liv, men han er god til at fortælle det på en positiv måde, og det vil jeg også gerne. Og så vil jeg gerne have noget data, som kan understøtte min fortælling, og det er der, hun skal hjælpe.