Gudhjemkunstner: Hun tager detaljerne med sig i graven

Gudhjemkunstner: Hun tager detaljerne med sig i graven
Malene Kyed i sit værksted. Foto: Anette Vestergaard
DAGENS NAVN | ABONNENT | 12. DEC 2022 • 05:30
DAGENS NAVN | ABONNENT
12. DEC 2022 • 05:30

Malene Kyeds fiskeskeletter i højpoleret stål er i høj kurs hos kunstsamlere og Michelin-kokke. Kunstneren med det aktivistiske sind er med i udstillingen Voices of Bornholm i Rønne.

Du er kendt for dine blæktegninger af fiskeskeletter, og nu er du begyndt at gravere fisk. Hvad inspirerer dig?

– Det gør blandt andet tankerne bag David Attenboroughs dokumentarfilm "A Life on Our Planet", hvor han siger: All life is related. Vi er alle sammen forbundet via evolutionen, men vi mennesker er også indbyrdes forbundne i forhold til, hvad der for eksempel sker i havet. Diversiteten, der er i tilbagegang, torskefiskeriet, der er ved at kollapse.

 

Du har arbejdet som art director i mange år. Hvordan kom du ind i kunstens og naturens verden?

– Jeg blev for alvor forelsket i den del af verden for ti år siden, da jeg startede med at læse om encellede organismer og om de første arter, der gik i land og udviklede sig i forskellige grene. Jeg fandt blandt andet ud af, at hvaler og ulve kommer fra samme gren. Hvalernes hjerne og sang er beslægtet med ulvenes hjerne og hyl, og de lever begge i flok. Fiskeskeletterne er blevet mit bornholmske projekt.

 

Hvad er din metode?

– Jeg arbejder med højpoleret rustfrit stål og graverer i det med guldsmedeværktøj, på samme måde som man graverer i en pokal.

 

Går du bare i gang, eller har du et mønster, du tegner efter?

– Jeg graverer i frihånd, for alting dør med skabeloner. Men jeg laver en tynd tuschstreg for at placere værket. Proportioneringen er vigtig, fordi luften omkring motivet er havet. Det er det i næsten alle mine værker. Andre kunstnere ville måske tegne bølger i baggrunden, det gør jeg ikke. Jeg forsøgte først at gravere i spejl, men det gør hjernen dårlig, fordi man ser dobbelt. Så jeg skiftede til stål og arbejdede længe på at få det blankt nok, og det lykkedes til sidst, blandt andet med hjælp fra nogle tyskere. Detaljerne tager jeg med mig i graven. Det er en hemmelighed.

 

Nu vil du supplere værkerne med en naturfaglig dimension?

– Ja, marinebiolog Marie Helene 'Miller' Birk fra Isværket i Tejn har sagt ja til at samarbejde med mig med henblik på at afdække, hvor galt det står til med havet. Ligesom David Attenborough vil jeg gerne fortælle om livets vidunder og alle arterne. Vi skal passe på planeten, for ellers går det galt lige om lidt. Det har Attenborough sagt hele sit liv, men han er god til at fortælle det på en positiv måde, og det vil jeg også gerne. Og så vil jeg gerne have noget data, som kan understøtte min fortælling, og det er der, hun skal hjælpe.

 

Du siger, du er 70 procent kunstner. Hvad med de sidste 30 procent?

– Jeg arbejdede tidligere som indretningsdesigner og produktdesigner og designede lamper og indrettede folks hjem og virksomheder. Og det gik skidegodt, men jeg tjente ikke ret mange penge, og jeg var enlig mor. På et tidspunkt midt i nullerne blev jeg suget ind i reklamebranchen og blev art director på et bureau i København. Og der var der penge. I dag er jeg art director og designer 30 procent af tiden, men stiler efter at blive 100 procent kunstner.

 

Du har galleri og værksted i det gamle røgeri på havnen. Hvad er historien med dig og Gudhjem?

– Jeg begyndte at holde ferie i Gudhjem i 2016, fordi min kæreste, James Bauerle, har kunsthandlen i Gudhjem. Det er med ham, jeg er ankommet i sommerperioden, men nu er jeg begyndt at blive her, når han tager hjem. I 2019 fik jeg værksted hernede i det gamle røgeri på Ejnar Mikkelsensvej 15, og sidste år havde jeg det for første gang hele året. Til daglig bor jeg i Lergaards gamle atelier oppe i Grevens Dal. Der laver jeg alle mine blæktegninger, fordi der er tørt.

 

Hvad gør Bornholm for dig?

– Det understøtter den proces, hvor jeg springer ud som kunstner. Fordi jeg kan sælge mine værker om sommeren og arbejde udenfor sæsonen. Der er en fantastisk ro om vinteren, og mine værker kræver ro. Der er ikke noget, der hedder viskelæder i min verden. Når jeg laver stålværkerne, arbejder jeg lidt som en tatovør, jeg kan ikke fortryde. Jeg bruger mange dage på det, hver streg er en beslutning, hvor du holder vejret.

 

Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem spiller også en rolle?

– Ja, en stor del af mine kunder er de unge, hårde kokke. Mathias Sejer Sørensen fra Njôrd i Svaneke opkøber jævnligt mine værker, for nylig skulle jeg lave eksklusive menukort til fire kokke i København, Paul Cunningham og Timo Hoffman fra Restaurant Koefoed køber også. Jeg tror Michelin-kokkene genkender deres verden i mine værker, og de bedre bemidlede restauratører kan godt lide eksklusiviteten. De store stålgraveringer koster typisk mellem 25.000 og 30.000 kroner.

 

Hvad er din største bedrift som kunstner?

– I 2019 blev jeg udråbt som Årets Opdagelse på Sab Expo i Bruxelles. Det er en udstilling for kunstnere, der fortolker dyreliv. Og lige nu deltager jeg i udstillingen Voices of Bornholm på Køppe Contemporary i Rønne, sammen med blandt andet Gerd Hiort Petersen, Michael Geertsen og Maj-Britt Zelmer Olsen. Det er en stor ære at være i selskab med dem.

 

Malene Kyed

54 år

Bor i Gudhjem

Har Mathias på 29, er kæreste med James Bauerle, som driver Gudhjem Kunsthandel.

Er uddannet produkt-, møbel- og indretningsdesigner fra Danmarks Designskole i 1999

Voices of Bornholm hos Køppe Contemporary Objects i Rønne er åben frem til 17. december