Alle skal betale for asbest: Så dyrt bliver det

Alle skal betale for asbest: Så dyrt bliver det
Alle husstande på Bornholm kan se frem til en højere affaldsafgift, som skal finansiere Bofas udgifter for at tage imod asbestholdigt affald. Foto Bofa
MILJØ | 31. MAR • 10:56
Henrik Nielsen
Journalist
MILJØ | 31. MAR • 10:56

Da et flertal i kommunalbestyrelsen vedtog en mere lempelig ordning for aflevering af asbestholdigt materiale, betød det en ekstraregning til alle øens husstande.

Alle husstande på Bornholm skal betale en højere affaldstakst næste år, fordi et flertal i kommunalbestyrelsen i oktober vedtog en mere lempelig ordning for aflevering af asbest. Årsagen er, at det kommunale affaldsselskabs økonomi skal hvile i sig selv. Det betyder blandt andet, at det ikke må have underskud.

Ved årsskiftet trådte nye regler for håndtering af asbestholdige materialer i kraft. I det lys blev Bofa bedt om at foreslå en midlertidig ordning, som kunne gøre det nemmere og billigere for borgerne at aflevere asbestholdig eternit, inden de nye regler blev en realitet. På det tidspunkt var det muligt at aflevere 50 kilogram om dagen, og ville man aflevere mere, måtte man selv betale for den ekstra mængde. Bofa foreslog en model, hvor der gratis kunne afleveres én lukket bigbag med op til et ton dagligt og kun tirsdag og torsdag eftermiddag. Den ekstra udgift ville blive finansieret ved at hæve alle husstandes affaldstakst, da Bofa ikke må have underskud.

Den foreslåede ordning var dog stadig for restriktiv for et flertal i kommunalbestyrelsen, som i oktober vedtog, at folk kunne aflevere op til 10 bigbags dagligt, og at der kun ville være åbent for aflevering efter aftale med Bofa. Igen ville ekstraregningen blive betalt ved at hæve alle husstandes affaldstakst, og nu foreligger resultatet.

Pris var ukendt

I alt blev der afleveret 1.378,7 ton asbestholdigt materiale fordelt på 1.963 bigbags. 468 personer eller firmaer benyttede ordningen, og 467 brugere har i gennemsnit afleveret 2,6 ton, mens en enkelt bruger har afleveret 134 ton fordelt på 191 bigbags.

Fordi den endelige ordning blev præsenteret som et ændringsforslag på det kommunalbestyrelsesmøde, hvor den blev besluttet, havde Bofa ikke mulighed for at estimere omkostningen på forhånd. Men nu foreligger den endelige regning for flertallets beslutning.

De samlede omkostninger inklusive ekstra mandskabstimer, leje af materiel, ekstern transport fra Nexø, statslig deponiafgift, hensættelse til retableringsomkostninger på deponi og tabt omsætning beløber sig til 3,6 millioner kroner, som Bofa altså bliver nødt til at hente hjem ved at hæve affaldstaksterne.

De 3,6 millioner kroner svarer til cirka 175 kroner per husstand, som vil indgå i taksterne for 2026.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT