Banker advarer: Svindlere er både dygtige og kyniske

Banker advarer: Svindlere er både dygtige og kyniske
Svindlere påstår ofte, at de kommer fra politiet eller banken, når de ringer til folk og beder om at få overført penge. Det skete igen i sidste uge, og det er svært helt at undgå, mener lokale bankdirektører. Arkivfoto: Berit Hvassum
KRIMI | Fredag 7. juni 2024 • 19:00
Henrik Nielsen
Journalist
KRIMI | Fredag 7. juni 2024 • 19:00

Beløbsgrænser, overvågning og kontrol er noget af det, bankerne bruger for at bremse svindlere, der lokker folk til at overføre penge. Er uheldet ude, kan pengene være tabt. Derfor har lokale bankdirektører især et godt råd.

I sidste uge fortalte Bornholms Politi om den seneste sag, hvor en sagesløs kvinde blev kontaktet af svindlere.

De påstod, at de kom fra Nykredit Bank og politiets nationale enhed for særlig kriminalitet, og de bad kvinden om at overføre tre gange 50.000 kroner til en bakkonto, hvilket hun gjorde.

At svindlerne beder om tre gange 50.000 kroner i stedet for 150.000 på en gang, skyldes formentlig, at mange banker har sat en grænse for, hvor store beløb kunderne kan overføre i et hug. Det vurderer flere lokale bankdirektører, Tidende har været i kontakt med.

– Grænsen for straksoverførsler imellem bankerne er for langt de fleste kunder sat til 50.000 kroner, så med disse beløb kan de have held med at få den udsatte kunde til at flytte pengene over i en anden bank, og dermed gøre opklaringsarbejdet sværere for os, fortæller filialdirektør Morten Hjorth Hansen i Nordea.

Hans kollega Nikolaj Nexø Grønnegaard i Sydbank vurderer, at fremgangsmåden kan få de enkelte transaktioner til at se mindre opsigtsvækkende ud. Dermed kan svindlerne undgå, at overførslerne bliver bremset af bankernes overvågningssystemer.

– Bankerne bruger mange ressourcer på at beskytte kunderne mod fremmed indtrængning i net- og mobilbanker, men også på at overvåge usædvanlige og mistænkelige beløbsoverførsler og betalinger, fortæller han.

Samme tanke har centerdirektør Benjamin Schou hos Nykredit Bank gjort sig:

– Det er sikkert, fordi svindlerne har oplevet, at der kan opstå udfordringer med at gennemføre deres svindelnummer, hvis de havde bedt om at hele beløbet blev overført på én gang.

Kyniske svindlere

Alle banker har foranstaltninger, som skal gøre det sværere for svindlere at franarre kunderne penge.

Flere af bankdirektørerne fortæller, at kunder skal godkende straksoverførsler med Mit-ID, og nogle tilbyder eller vil snart tilbyde kunderne at sætte deres egen beløbsgrænse.

– Det gør det sværere for svindlerne, hvis de får adgang til din konto. Vi anbefaler, at kunder sætter deres beløbsgrænse, så det afspejler deres normale forbrug, fortæller filialdirektør Kim Håkansson i Danske Bank.

Sydbank observerer alle transaktioner og kontrollerer de mistænkelige, fortæller Nikolaj Nexø Grønnegaard. Det samme gør Nordea, lyder det fra Morten Hjorth Hansen, som ikke ønsker at oplyse alle Nordeas sikkerhedsforanstaltninger, da svindlere kan læse med her i spalterne.

Trods en række initiativer, der skal beskytte kunderne og bremse svindlerne, sker det stadig, at folk bliver franarret penge, som det skete for en kvinde i Rønne i sidste uge. Svindlerne er nemlig dygtige til at manipulere og mere kyniske end de fleste, lyder det fra bankdirektørerne.

– Vi ser desværre ofte, at svindlere udgiver sig for at være offentlige myndigheder, men man skal huske, at din bank, Nets eller andre offentlige myndigheder aldrig vil bede dig om at oplyse passwords, brugernavne eller andre personlige oplysninger via e-mail, sms eller telefon, lyder det fra Kim Håkansson i Danske Bank.

Benjamin Schou i Nykredit fortæller, at der ikke var et eneste bankrøveri i Danmark i 2022 og 2023. Det viser, at de kriminelle i høj grad er rykket over på de digitale platforme, hvor de har held med at franarre folk væsentlige summer, selvom der har været mange advarsler.

– At de alligevel lykkes med deres kriminalitet, må skyldes, at de løbende følger med i udviklingen og bliver mere og mere kreative, fortæller han.

En balancegang

Hvis bankerne laver flere foranstaltninger for at skrue op for sikkerheden, begrænser de samtidig fleksibiliteten for kunderne, og ifølge direktørerne er det en balancegang.

– De fleste kunder vil gerne kunne betjene sig selv hurtigt og nemt, og vi blander os som udgangspunkt ikke i, til hvem og i hvilken anledning kunderne overfører penge, men vi vil også gerne hjælpe kunderne med at undgå svindel, og derfor har vi opsat begrænsninger i brugen af mobil- og netbank samt betalingskort, fortæller Nikolaj Nexø Grønnegaard i Sydbank.

Benjamin Schou i Nykredit beskriver afvejningen mellem fleksibilitet og sikkerhed som et af de helt store dilemmaer.

– Selvfølgelig skal man have mulighed for at betale ved køb af en brugt bil på Sjælland i weekenden ved hjælp af en straksoverførsel, så sælger har pengene på kontoen, og man kan få lov til at køre hjem. Men samtidig skal der tages højde for, at svindlerne er mange steder og løbende bliver dygtigere, fortæller han.

Et godt råd

Er uheldet alligevel ude, lyder opfordringen, at man henvender sig til banken hurtigst muligt for at begrænse skaden.

– Vi spærrer straks kundens mobil- og netbank, så der ikke kan overføres mere, før det er aftalt med kunden igen. Jo før vi bliver involveret, jo bedre kan vi hjælpe. I sager som denne vil vi så vidt muligt forsøge at bremse beløbsoverførslerne eller få dem tilbageført, hvis det er muligt, og vi vil vejlede kunden om at få hændelsen politianmeldt, fortæller Nikolaj Nexø Grønnegaard.

Ifølge Benjamin Schou i Nykredit er sandheden dog, at muligheden for at få pengene retur ofte ikke er til stede, når man overfører til tredjemand i netbanken.

– Svindlerne skynder sig at flytte pengene rundt eller hæve dem i kontanter gennem de konti, der bliver benyttet til svindel, fortæller han.

Faktisk er oplevelsen, at svindlerne ofte er et skridt foran, fortæller Morten Hjorth Hansen, og derfor er det bedste nok at forebygge ved at få kunderne til at tænke sig om en ekstra gang, når nogle ringer og udgiver sig for at komme fra banken eller politiet. Det har han sammen med politiet holdt foredrag om i lokale foreninger, og det vil han fortsat gerne gøre, hvis interessen er der.

Og så har bankdirektørerne et meget lavpraktisk råd, hvis man har mistanke om, at der er svindlere i den anden ende af telefonforbindelsen.

– Er man det mindste i tvivl ved en opringning, så læg på og kontakt din bank på normal vis, lyder det fra Kim Håkansson.

 

Fem råd til at undgå digital svindel

1. Lav aldrig en overførsel, fordi nogen forsøger at overtale dig til det – og udlevér aldrig dit Mit-ID eller dine kortoplysninger til en i telefonen.

2. Læs altid teksten i Mit-ID-app'en og sms'en, inden du bekræfter.

3. Klik ikke på et link i en sms eller e-mail, du ikke har bedt om.

4. Stol på din sunde skepsis og undersøg troværdigheden.

5. Tal med dine nærmeste om digital svindel og hold dig opdateret.

Kilde: Nordea



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT