Syv lejere har vundet sager om for høj husleje på Slottet

Syv lejere har vundet sager om for høj husleje på Slottet
De syv lejere fra Bornholmerslottet vandt deres sager i Huslejenævnet fordi der var uoverensstemmelse mellem den angivne størrelse på lejemålet i lejekontrakten og den faktiske størrelse. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 16. NOV 2022 • 05:30
NYHED | ABONNENT
16. NOV 2022 • 05:30

I alt 23 nuværende eller tidligere lejere fra Bornholmerslottet har henvendt sig til rådgivningsfirmaet Digura i sager om for høj husleje.

Tirsdag kunne Tidende fortælle, at en tidligere lejer på Bornholmerslottet i Rønne havde vundet en sag i huslejenævnet og havde fået tilbagebetalt i alt 32.000 kroner fra sin tidligere udlejer for blandt andet at have betalt for meget i husleje.

Hun havde hyret rådgivningsfirmaet Digura med speciale i lejeret til at føre sagen, og hun er ikke den eneste - faktisk har firmaets kunder på Bornholm indtil videre primært været lejere fra Bornholmerslottet.

– I alt var 23 lejere interesserede i at få deres sag ført hos os, fortæller juridisk chef Mads Klokkerholm Nielsen, der er uddannet jurist og har mange års erfaring med lejeret.

Kvadratmeterpris sat for højt

I mange af tilfældene var der imidlertid ikke noget at gøre, fordi forældelsesfristen var overskredet.

– Når man klager over sin husleje, skal man klage senest 12 måneder fra den dato, man flyttede ind, siger Mads Klokkerholm Nielsen og tilføjer, at den frist bliver nulstillet, hvis huslejen i mellemtiden bliver sat op, hvilket ikke var tilfældet i langt de fleste af sagerne.

– Derfor kunne vi ikke gøre noget for de lejere.

Digura har imidlertid ført og vundet sager for syv lejere på Bornholmerslottet, som alle handlede om husleje.

Den første klagers husleje blev af nævnet vurderet til at være omkring 2.000 kroner for høj pr. måned, og det har nogenlunde været omfanget af de andre sager fra Bornholmerslottet.

– Typisk er det den årlige kvadratmeterpris, man går ud fra. Man har nedsat det til 750 kroner pr. kvadratmeter årligt, så afhængig af størrelsen på lejemålet har den månedlige husleje været omkring 1.000-2.000 for høj, siger Mads Klokkerholm Nielsen.

Arealopmålinger var forkerte

Diruga fører sager over hele landet, men sagerne fra Bornholmerslottet skiller sig lidt ud, bemærker Mads Klokkerholm Nielsen.

– Det her præg af systematiserede tilfælde, hvor huslejen har været for høj i alle de tilfælde, vi har vurderet, det ser vi ikke så tit. At vi har en ejer, der notorisk sætter huslejen for højt.

– Om det er fordi, man har været uopmærksom på reglerne, det tør jeg ikke sige, tilføjer han.

En af begrundelserne for nævnets vurdering i den pågældende sag handler om uoverensstemmelse mellem den angivne størrelse på lejemålet i lejekontrakten og den faktiske størrelse.

Ifølge Mads Klokkerholm Nielsen er det ejers forpligtelse at sørge for, at det er det rigtige areal, der er opgivet i lejekontrakten.

– Vi gjorde ejeren opmærksom på, at lejerne selv har været i gang med at måle op, og at beregningerne er forkerte. Men det ønskede han ikke at gøre noget ved, før huslejenævnet påbød ham at sætte noget i gang derude.

Er der store udsving imellem lejekontrakten og den egentlige størrelse?

– Så vidt jeg husker er det faktisk nogle større diskrepanser. Nævnet er i besiddelse af en genopmåling, hvor de har den tidligere og den nye opgjorte måling.

Mads Klokkerholm Nielsen påpeger, at arealerne har været målt forkert både på lejemål og fællesarealer.

Han tilføjer dog, at den oprindelige opmåling kan have været foretaget af de tidligere ejere af Bornholmerslottet, og at den nuværende ejer Michael Møller ikke har været klar over det.

– Jeg tror, han overtog det med den opmåling, og så har han bare kørt videre på det, men det har jeg ikke indsigt i eller viden omkring, siger Mads Klokkerholm Nielsen.

Udlejer: Det er ikke ond vilje

Tidende har spurgt Michael Møller, hvad han tænker om de 23 lejere, der var interesserede i at oprette sag, og at de syv lykkedes. Det er sket via mail.

Hvad tænker du om, at 23 lejere har henvendt sig til et rådgivningsfirma med henblik på at føre en sag i huslejenævnet mod Bornholmerslottet?

– Jeg tænker, at det ikke er så underligt, hvem vil ikke gerne have en lavere husleje? Tænker at det er underligt, at det ud af 75 lejere kun er 23 lejere, der har henvendt sig til rådgivningsfirmaet. Der er to tidligere lejere som har været rundt og spørge alle lejere om de måtte se deres lejekontrakt og om lejerne var interesseret i at prøve et søgsmål mod udlejer med henblik på nedsættelse af huslejen. Dette ved jeg, da vi modtog klager fra flere lejere som følte sig chikaneret over disse henvendelser. 

Har du været bevidst om, at huslejen har været sat for højt?

– Huslejen har ikke været sat for højt. Bornholmerslottet opfylder betingelserne for fri lejefastsættelse jf. lejelovens § 53, stk.4. Kort sagt, huslejen fastsættes mellem lejer og udlejer ved lejemålets indgåelse. I de pågældende sager har denne paragraf manglet i lejekontrakten og derfor bortfaldt kravet om fri husleje. Det jeg har betalt tilbage til de 7 lejere er altså ikke et udtryk for at lejerne har betalt for meget betalt husleje, men at ”fri husleje” nu bliver til ”markedsleje” hvor betingelserne er anderledes. Det, jeg har betalt tilbage til, er altså ”straffen” for en mangel i de pågældende lejekontrakter.

Baggrunden for afgørelsen skal blandt andet findes i, at lejemålenes egentlig størrelse ikke har stemt overens med det, der stod i kontrakten. Har du været bevidst om, at størrelserne ikke stemte overens?

– Jævnfør lejeloven skal lejemålets størrelse stemme overens med m2 oplyst i BBR. Oplysningerne i lejekontrakten er korrekte ift. de m2 der var på BBR ved kontraktens oprettelse. De mål, der oplyses på BBR indeholder bl.a. et gennemsnit af fællesarealer, opmåling af ydervægge m.v. hvorfor en almindelig opmåling af et lejemål altid vil blive mindre end det mål der er oplyst på BBR.

I forhold til det med størrelserne har Digura udtalt til os: ”Vi gjorde ham (dig) også opmærksom på, at lejerne selv har været i gang med at måle op, og at beregningerne er forkerte. Men det ønskede han ikke at gøre noget ved, før huslejenævnet påbød ham at sætte noget i gang derude.” Kan du genkende den gengivelse?

– Nej, det kan jeg bestemt ikke genkende. Jeg har aldrig selv været i dialog med Digura, så jeg stiller mig uforstående overfor denne påstand/oplysning. De oplysninger der var i BBR er tilbage fra da BRK ejede Bornholmerslottet og er altså ikke en opmåling Bornholmerslottet har foretaget. Vi har dog efterfølgende fået et firma til at lave en kontrolopmåling af samtlige lejemål og BBR i den lejlighed der tidligere var opført til 56 m2 er nu ændret til 54 m2.

23 lejere har været interesseret i at føre en sag, og syv har gjort det. Har du tænkt dig at lave noget om i din praksis som udlejer?

– Jeg har ikke nogen planer om at ændre på min praksis som udlejer, udover de ændringer/tiltag der allerede er gjort siden de pågældende sager startede for 18 måneder siden. Jeg har altid og vil altid bestræbe mig på at behandle mine lejere korrekt ifølge lejeloven. Eventuelle uenigheder er ikke opstået af ond vilje, det tror jeg alle, der kender mig, ved ikke er min stil, men på grund af misforståelser i forbindelse med en meget kompliceret lejelovgivning. Og må jeg i den forbindelse i al stilfærdighed gøre opmærksom på, at det ikke kun er lejerne, der kan have vanskeligheder med at forstå loven, det kan man så sandelig også som udlejer. Jeg bestræber mig på at være en god udlejer og være med til at stille et antal lejelejligheder til rådighed, som der er stor mangel på her på øen.