Seniorjurist om Dancenter: Der er nogle advarselslamper, der blinker

Seniorjurist om Dancenter: Der er nogle advarselslamper, der blinker
Det er meget sjældent, at man ser virksomheder, som gentagne gange overtræder reglerne, mener seniorjurist Martin Bruun-Houmølle fra Forbrugerrådet Tænk. Her får de jævnligt henvendelser om Dancenter. Foto: Sarah Thun Kristensen
ERHVERV | Fredag 26. juli 2024 • 05:30
ERHVERV | Fredag 26. juli 2024 • 05:30

Sidst vi så en virksomhed, der ikke kunne finde ud af at betale deres regninger, var da Lauritz.com gik konkurs, men seniorjurist Martin Bruun-Houmølle har svært ved at sige, hvad der foregår hos Dancenter for tiden.

Driver man virksomhed i Danmark, så skal man følge de danske regler. Sådan er det - også når man er internationalt ejet, og hovedkvarteret sidder på den anden side af jorden.

Så enkelt er det, hvis man spørger seniorjurist Martin Bruun-Houmølle fra Forbrugerrådet Tænk, som Tidende har taget kontakt til for at spørge, hvordan man som forbruger skal forholde sig til en virksomhed, som er svær at få fat på, og som ikke overholder aftaler.

I løbet af foråret har nemlig stadig flere sommerhusejere og turister henvendt sig til Tidende for at sætte fokus på udfordringer med udlejningsbureauet Dancenter, som siden nytår ser ud til at have mistet grebet om kundeservice og i hvert fald det danske marked.

I spalterne har vi tidligere beskrevet, hvordan husejere ikke får deres elafregning til tiden, sommerhuse bliver lejet ud til for lave priser, penge bliver tilbageholdt og bureauet er svære at komme i kontakt med.

– Mig bekendt, så står Dancenter med et dansk CVR-nummer, men uanset hvad, så er de er underlagt danske regler, når de agerer på det danske marked, understreger han.

Han fortæller desuden, at hele situationen med udlejningsbureauet er usædvanlig.

Han har sjældent oplevet, at man i virksomheder er så konsekvente med ikke at udbetale forbrugerne de penge, som man skylder dem - uanset om det er private, der udlejer deres eget sommerhus, eller om det er gæster, der ikke får den vare, de er blevet lovet.

– Der er nogle regler her, hvor man som udgangspunkt skal tilbagebetale de penge, man skylder folk. Det er meget, meget sjældent, at vi ser store erhvervsdrivende, der ikke overholder reglerne. Og i denne her situation er det sket gentagne gange.

Hvis han skal nævne et eksempel på en anden virksomhed, der har kørt en lignende strategi i forhold til at tilbageholde kundernes penge, så er det auktionsvirksomheden Lauritz.com, som i sin sidste tid tilbageholdt forbrugernes penge.

– Det er svært at sige, hvad motiverne har været bag det, men det er jo lidt den samme situation - at folk ikke fik deres penge retur. De blev ved med at forlænge fristen for, hvor lang tid der kunne gå, før man fik sine penge.

I forhold til Lauritz.com, så endte det for manges vedkommende med, at de aldrig fik deres penge igen, fordi virksomheden gik konkurs.

– Men jeg mener, at forbrugerombudsmanden tog stilling til det. Der er nemlig ret klare regler i sådan en situation. Hvis man har tilgodehavender hos en virksomhed, skal det tilbagebetales hurtigst muligt - og det er altså maksimalt et par uger.

– Man kan ikke begynde at lade den frist blive længere og længere, slet ikke tilbagebetale eller ikke være i kontakt med folk. Man skylder penge til de her udlejere. Så det er sådan set bare at få penge op af lommen og få dem betalt, mener han.



Dancenter fik aldrig lige taget skiltet ned, da de lidt brat flyttede fra Øernes Kaj i Rønne. Arkivfoto: Sarah Thun Kristensen

 

Kig dig grundigt for

Selvom balladen med auktionshuset endte med en konkurs, så tør Martin Bruun-Houmølle ikke spå om, hvorvidt det kan blive tilfældet for Dancenter.

– Det er jo altid sindssygt svært at svare på. Vi har ikke hørt om, at der skulle være en forstående konkurs, men man kan sige, at der er nogle advarselslamper, der blinker, når en virksomhed lige pludselig har problemer med at tilbagebetale penge, siger han.

– Men det er ikke ensbetydende med, at der reelt set er økonomiske problemer i virksomheden, der fører til en konkurs. Det kan også bare være en dårligt kørt virksomhed i det hele taget, hvor der ikke er styr på tingene.

Han mener, at det bedste man som forbruger kan gøre er at kigge sig godt for. Det gælder uanset om man er interesseret i at leje et sommerhus, eller at leje sit eget sommerhus ud.

– Jeg ville nok i det hele taget kigge mig grundigt om, fordi der nu gennem lang tid har været problemer med visse af de her udlejningsbureauer, så det bedste man kan gøre er, at undersøge det ordentligt, inden man skriver under på kontrakten.

Når man undersøger, kan det være en god idé at forestille sig, at tingene ikke går efter planen - og her skal man altså være forberedt på, at det bureau, man gifter sig med også er det, man skal slås med, hvis det ikke fungerer.

Han mener, at det er fuldstændig uacceptabelt, at man ikke kan komme igennem til bureauet uanset om man er husejer eller gæst, som af en eller anden grund ikke får den vare, man er blevet lovet.

– Man kan undre sig over, at der kan sidde en virksomhed, der egentlig har kørt fint gennem mange år som så lige pludselig ikke har styr på noget som helst.

Giv ikke op - søg hjælp

Hos Forbrugerrådet Tænk får man jævnligt henvendelser fra forbrugere, der kommer ud til et sommerhus, hvor tingene ikke fungerer og hvor det er umuligt at få fat på bureauet.

– Men det er ret atypisk, at det er den samme virksomhed, som gentagne gange har de samme problemer. Virksomheder plejer at overholde reglerne, og de fleste steder fungerer det ret godt, så man skulle jo mene, at det ikke er så svært at få til at fungere og at overholde de aftaler, man har lavet.

Juristen understreger dog, at hvis man er forbruger af Dancenters ydelser, og man er i en situation, hvor de skylder penge, så skal man ikke give op.

– Hvis man ikke kommer igennem til dem, så kan det være værd at overveje at gå til et klagenævn. For gæster vil det være ankenævnet for feriehusudlejning, men hvis man er udlejer, så er det nok snarere forbrugerklagenævnet.

Han understreger, at der er stor forskel på, om man har købt et sommerhus alene for at leje det ud, eller om man også selv bruger sommerhuset. Hvis man ikke selv bruger sommerhuset, men udelukkende bruger det som en investering, så er man nemlig ikke dækket af de samme regler for forbrugere.

Hos Forbrugerklagenævnet kan man få juridisk hjælp til at tage sagen videre og vurdere om man er berettiget til pengene. Hvis man er, så kan de altså hjælpe med at gå til domstolene og endda også med at dække omkostningerne i den forbindelse.

– Så der er ligesom spændt et sikkerhedsnet op for forbrugerne, så de kan få de penge, som de erhvervsdrivende rent faktisk skylder.

Han fraråder dog, at man selv tager aktion og eksempelvis udskifter låsen i døren for på den måde at sende et signal til udlejningsbureauet.

– Hvis det kommer dertil, så skal man nok overveje at søge noget juridisk hjælp, for man plejer at kunne opsige sin lejekontrakt med relativt kort varsel, hvis der er misligholdelse, så det ville jeg kigge på.

Der kan nemlig alternativt ske det, at man selv bliver erstatningsansvarlig for nogle omkostninger, hvis man ikke selv følger reglerne.

Sagen kort

Dancenter blev startet i 1957, og det har været pæredansk helt indtil 2016, hvor det europæiske selskab @Leisure Group opkøber virksomheden.

I 2019 bliver @Leisure Group og dermed også Dancenter opkøbt af indiske Oyo, og i 2022 opkøber de også Bornholmske Feriehuse, hvilket betyder at de dags dato udlejer mere end 1.000 feriehuse på Bornholm.

På Facebook har gruppen Aldrig Mere Dancenter eksisteret siden 2013, men først i slutningen af 2023 og begyndelsen af 2024 eksploderer deltagerantallet og antallet af opslag i gruppen.

Her i spalterne bragte vi i maj en historie om Heidi Rylander Karlsson, som oplevede at hun pludselig tjente væsentligt færre penge på sit hus end normalt, og derudover havde flere husejere problemer med uventede rabatter på deres sommerhuse, mens de ikke kunne komme i kontakt med Dancenter.
Desuden kunne Martina og Matthias Gerber fortælle, at der pludselig ikke længere blev indbetalt husleje for et lejemål, Dancenter ellers havde skrevet en 10-årig kontrakt på.

Da højsæsonen satte ind, kunne vi fortælle, at man hos samarbejdspartneren Team Bornholm nu oplevede massive problemer, fordi virksomheden har stoppet samarbejdet med en servicepartner. Samarbejdspartneren fortalte i den forbindelse til Tidende, at de opsagde samarbejdet med Dancenter på grund af væsentligt mislighold af kontrakten.

Efterfølgende oplyste Dancenters afdelingsleder på Bornholm, Frederik Dam Hansen, at alle problemer er løst, og at man hos Dancenter er klar til at se fremad.
I indbakken hos Tidende lå imidlertid mails fra flere udlejere, som fortsat ikke har fået dækket deres omkostninger til forbrug, og så er der højgravide Julie Hjorth Hansen, der har næsten 40.000 kroner stående på sin Dancenter-konto, som hun ikke har udsigt til at få udbetalt.

Midt i det hele meldte Bornholms Golfklub sig på banen og fortalte, at de på trods af at have sendt fakturaer siden marts 2023 ikke har fået de lovede sponsorpenge fra Dancenter. Derfor stoppede samarbejdet og sagen blev sendt i Inkasso. Efterfølgende kunne både klubben og Dancenter dog meddele, at sponsoratet er betalt - både for 2023 og 2024.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT