Direktør bekymret: Ikke godt nok

Direktør bekymret: Ikke godt nok
Direktør for Bornholms Energi og Forsyning, Claus Andersen. Arkivfoto: Jacob Jepsen
ERHVERV | Tirsdag 25. juni 2024 • 19:00
ERHVERV | Tirsdag 25. juni 2024 • 19:00

Direktør for Bornholms Energi og Forsyning, Claus Andersen, svarer på denne uges opfølgning på debatindlæg fra 2022 af Klaus Winther. I opfølgningen fortæller formand for Teleindustrien Jakob Willer, om opgraderingen af telemasternes nødforsyning og retter samtidig sin kritik videre mod ø-driften og nødberedskabet. 


– Jeg kan læse, at Jakob Willer udtaler, at man fortsat ikke er klar til at kunne håndtere et nedbrud på seks timer. Det synes jeg sådan set, er lidt bekymrende.

Direktør Claus Andersen er bekymret for den fortsat manglende nødkapacitet på øens telemaster efter det langvarige strømsvigt i februar 2022. Han mener samtidig, at Jakob Willers kritik af ø-driften og nødberedskabet er set ude af kontekst. Ifølge Claus Andersen er de udbudsbetingelser, som Bornholms Energi og Forsyning opererer under, nemlig offentligt tilgængelige og derfor kendt viden i teleindustrien.

Seks timers fristen beskrevet i betingelserene

– Det med at det lige er seks timer, der er det magiske tal, det er et krav, der er fastsat i de udbudsbetingelser, som Energinet har lavet til os. Vi står for nødforsyningen her på øen. Det er en ydelse, som bliver udbudt hvert femte år, og som er baseret på nogle udbudsbudsbetingelser. Og i henhold til de udbudsbetingelser som Energinet definerer, er der seks timer til at reetablere strømmen.

Derudover mener Claus Andersen ikke, at ø-driften var ”ekstraordinær” lang tid om at komme i gang i forbindelse med strømsvigtet i 2022, som Jakob Willer ellers hævder.

– Jeg mener heller ikke, at det er korrekt, at man var ekstraordinær lang tid om at komme i ø-drift i 2022. Vi kunne godt have tænkt os at starte lidt tidligere, men det lykkedes os stadigvæk at få hele øen op at køre igen på seks timer. Så det er jo sådan set ikke korrekt, at det har taget ekstraordinær lang tid. Det er Energinets vurdering, hvad denne periode skal være, og det er også derfor, at Klaus Winther har sagt, at det kunne være smart, hvis teleindustrien var i stand til at håndtere seks timers strømafbrydelse.

Agerer hurtigst muligt

– Så mit svar er, at vi forsøger selvfølgelig altid at få øen op at køre så hurtigt som muligt, men vi har selvfølgelig indrettet systemet sammen med Trefor sådan, at der er seks timer til at reetablere den normale forsyning, sådan som det er angivet som et krav i betingelserne fra Energinet. Det levede vi op til i 2022, og det forventer vi at kunne leve op til i fremtiden. Men da dette er kendt viden for teleindustrien, har vi også en forventning om, at de overvejer, hvordan de håndterer deres nødforsyning i mellemtiden, indtil øen er oppe at køre igen.

Forskel på sommer og vinter

– Når vi skal starte ø-drift op, forsøger man først at finde ud af, hvad der er gået galt, og så starter vi kraftværket op. Men der er forskel på, hvor lang tid en opstart af kraftværket kan tage. Det kommer an på, om værket er varmt i forvejen, som det typisk er om vinteren, når værket producerer varme til Rønne, eller om værket er helt lukket ned, som det typisk er i sommerperioden, siger Claus Andersen og fortsætter: 

– Hvis det sker om sommeren, er alle systemer kolde, og så tager det lang tid at tænde op. Man starter småt ud, og så kan man løbende skrue mere og mere op. I takt med at man skruer mere og mere op for kraftværket, så begynder man at koble mere af øen på. Så det er en gradvis proces med at få hele øen på, og grunden til at det egentlig kan tage op til seks timer, det er noget teknisk i forhold til, hvor lang tid det tager at varme kedlen helt op. 

Et spørgsmål om koordinering

Ifølge Claus Andersen var den specifikke situation i 2022 derfor ikke negativt påvirket af tidspunktet på året, da kedlerne var varme i forvejen. Men derimod påvirket af det koordineringsarbejde som bliver sat i gang på af og til vanskelige tidspunkter.

– Den specifikke udfordring omkring den hændelse var, at det skete en lørdag morgen, som jeg husker det. Så der var noget dialog frem og tilbage med Energinet om, hvorvidt vi skulle starte hele processen op. Så det tog noget tid, før Energinet fik givet os grønt lys til at starte hele nødberedskabet. Det mistede vi lidt tid på i starten. Det er så et eksempel på et tidspunkt, hvor kedlerne ellers var varme, og hvor det derfor kan tage kortere tid.

Så ifølge dig ville det give mening, at telemasterne kan stå for deres egen nødforsyning i seks timer?

– Præcis. Jeg tænker, at det er svært at planlægge efter noget andet, og det ved teleindustrien også.

– Den enkelte proces er en kombination af noget koordinering mellem tre parter, og nogle tekniske begrænsninger på, hvor hurtigt man egentlig kan fyre op, der giver de seks timer. Det er min forventning, at teleindustrien forholder sig til den situation og tilpasser deres nødforsyning efter det. Fordi som sagt, er det kendt og offentlig viden, at det nu engang er sådan, betingelserne er her på øen, og det har jeg en klar forventning om, at de tager højde for, udtaler Claus Andersen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT