Her henviser han blandt andet til, at der er ganske få elfærger i Danmark - og at dem, der er, ikke altid sejler uden problemer.
Elfærgen Ellen, der sejler mellem Ærø og Als, ligger i øjeblikket stille, fordi færgen havde røgudvikling fra batterierne, oplyser Peter Stange Jensen.
– Så vi synes, det er for tidligt at gå den vej. Det skal være noget, der er mere afprøvet.
Den grønne omstilling er ellers noget, der er i fokus hos rederierne. Blandt andet har Mærsk for nylig modtaget sit første containerskib, der er bygget til at sejle på grøn methanol, som udleder mindst 65 procent mindre CO2 end traditionel bunkerolie, skrev DR i forbindelse med modtagelsen af skibet.
I mere hjemlige rækker har Bornholmslinjen i år sat hurtigfærgen Express 5 i drift, hvis motorer er af typen 'dual-fuel' og dermed er forberedt til såkaldt 'alternativt brændstof'. Rederiet skriver desuden på sin hjemmeside, at Express 5 er en 'topmoderne hurtigfærge, både når det gælder klima og komfort'.