Værsgo! Sort på hvidt: Børnene betaler prisen!

Værsgo! Sort på hvidt: Børnene betaler prisen!
Arkivfoto: Jacob Jepsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 22. december 2024 • 19:00
Af:
Malene Znaty
skolebestyrelsesformand
Åvangsskolen
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 22. december 2024 • 19:00

Der er mange vigtige, gode og langsigtede visioner for Bornholm og et kæmpeønske om at tiltrække børnefamilier, men kan de oprigtigt realiseres, når vores folkeskoler ikke understøttes ordentligt?

Som nævnt ved anden lejlighed betyder skolesammenlægningen, at budgetterne på skolerne i Rønne presses yderligere.

Skolebestyrelserne har til opgave at godkende det budget, som skoleledelsen udformer for et år, men skolebestyrelsen på Åvangsskolen har på sidste skolebestyrelsesmøde venligt meddelt vores skoleledelse, at vi ikke kan godkende budgetudkastet.

Den nye sammenslåede skole starter med stort underskud på grund af budgetmodellen for 2025. Med denne model vil Åvangsskolen modtage 7/12 af budgettet for 2025, da Åvangsskolen ikke eksisterer i nuværende form efter juli 2025.

På papiret kan det se rimeligt ud, men eftersom regningerne ikke falder ligeligt hen over året, så resulterer denne model naturligt i et underskud. For at begrænse underskuddet er skolerne nødt til at gentænke budgettet og fjerne alle de unødvendige goder.

Afsløring: Der findes ingen unødvendige goder i et bornholmsk folkeskolebudget, så de ting der nemmest kan trækkes ud af budgettet er lejrskoler, skolerejser og i det hele taget elevaktiviteter; altså ting der på papiret kan anses for værende ikke-kritiske for driften af en skole.

Hvad er strategien BSU?

Hænger ovenstående sammen med ønsket om at skabe en attraktiv folkeskole? - en folkeskole, der fordrer social dannelse ved hjælp af sociale aktiviteter, der har til hensigt at ryste klasser og årgange sammen?

Selvfølgelig ikke.

Jeg forstår udmærket, at strudsens adfærd er en nærliggende størrelse for beslutningstagerne, men det ville klæde samme at svare på de spørgsmål, som vi har stillet siden 2023, men fortsat ikke har fået svar på.

Hvordan skal den bornholmske folkeskole klare sig fornuftigt i lyset af yderligere nedskæringer, når den økonomiske gevinst er svær at få øje på? Og hvordan ser det ud med mulige efterregninger?

Yderligere konsekvenser for skolens budget

Den foreslåede ændring i tildelingsmodellen vil desuden betyde, at den nye sammenlagte skole i Rønne vil modtage 500.000kr mindre årligt.

Dette har selvfølgelig en enorm betydning for skolen. Vi har endnu ikke har hørt, hvor politikerne forestiller sig, at vi vil se nævneværdige stordriftsfordele ved sammenlægningen. Altså, børnene bliver stuvet sammen i klasserne med mindre direkte tid med lærerne som konsekvens.

Det kan man selvfølgelig se som stordrift, men i lyset af det faktum, at Åvangsskolen står sværest rent socioøkonomisk, så er det en vældig uklog idé.

I snit mister et barn op til et helt undervisningsår, hvis barnet ikke er omstillingsparat i forbindelse med større omvæltninger og bliver grebet ordentligt af skolen og familien. Med færre penge i skolebudgettet udfordrer vi skolens kapacitet til at gribe ordentligt.

Men bare at gribe er måske tilfredsstillende. Hvad synes BSU?

Kommunalbestyrelsen

Som det lød på Kommunalbestyrelsesmødet i forbindelse med punkt 11 – tildelingsmodellen: ”det finder de ud af”.

Ja, hvad skulle ’de’ ellers gøre? Det er jo ikke alle forundt at have et alternativ til at handle ansvarligt og for børnenes bedste.

Kære politikere - drop nu den skolesammenlægning. Kommunekassen kommer ikke til at lukrere på jeres idé, tværtimod!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT