Rønne er en by med en havn. Men havneby? Nej!

Rønne er en by med en havn. Men havneby? Nej!
Esben Ørberg vil gerne snart se noget handling, når det kommer til at binde bymidten i Rønne sammen med havnen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | ABONNENT | 4. MAR 2022 • 05:30
Af:
Esben Ørberg
redaktør
Magasinet Nordiske
Foreningen Norden
SYNSPUNKT | ABONNENT
4. MAR 2022 • 05:30

Rønne Havn skal leve op til sine løfter om at stille havneejede arealer i den nordlige del af havnen til rådighed for Rønnes almene udvikling. Og så skal politikerne snart komme med en sammenhængende plan for området, mener Esben Ørberg.

Det går godt for Rønne Havn A/S. Ordrebogen bugner, læser vi i Tidende. Hurra for det. Bornholm har mere end nogensinde brug for en dybvandshavn, hvis vi skal i front med udnyttelse af havvindkraft i vores del af Østersøen.

Havnen og Offshore Center Bornholm gør det godt. Og nu har havnen også fået sit fysiske råderum i den sydlige del på plads ved blandt andet at indlemme den såkaldte Kanondalen bag lås og slå.

Sådan må det være, hvis man vil gøre sig som moderne erhvervshavn.

Men vi er mange, som husker et stort borgermøde på GSH for seks år siden, som Havnen og Rønne Byforening arrangerede i fællesskab. Her var der ingen ende på havnens velvillighed i forhold til at stille havneejede arealer i den nordlige del af havnen til rådighed for Rønnes almene udvikling.

Vi fik indtryk af en moderne havnevirksomhed, som havde blik for at andre dele af havnearealerne end de industrielle, bør udnyttes til henholdsvis smidig trafikbetjening og befolkningens rekreative behov.

Det indtryk vil jeg gerne beholde, altså oplevelsen af at vi har en fremsynet havn, som også har Rønnes udvikling for øje.

Men jeg må indrømme, at tvivlen sniger sig ind efterhånden som årene går, og der ikke rigtig sker noget.

Senest har vi set, at det såkaldte vandkulturhus på den uudnyttede trekantgrund vest for roklubben og de andre maritime klubber, har fået sig egen bestyrelse. Jeg har svært ved at se, at en udvidet svømmehal til 100 millioner kroner vil blive til det bebudede trækplaster, men når nu selveste Winni Grosbøll og andre visionære bornholmere har sat sig i spidsen for pengerejsning, ja, så har vandkulturhuset måske alligevel en fremtid – og kan blive det bebudede trækplaster for turister også.

Men, men. Og her kommer min pointe:

Nu har vi - 250 borgere - hørt havnen love, at den vil give noget til gengæld for ’annekteringen’ af Kanondalen.

Og nu har vi hørt regionskommunen tale om Rønnes byudvikling omkring bymidten og dens sammenhæng med havnen i 10, ja, vel snarere 20 år.

Nu synes jeg ærligt talt, at vi har brug for en klar politisk udmelding.

Vi har brug for, at der kommer en holdbar plan for hele den nordlige del af Rønne havn, som sikrer, at havnebyen Rønne igen bliver en by i samklang med sin civile havn. Og ikke som i dag, hvor de to ting er skammeligt adskilte.

• Jeg advarer mod, at vandkulturhuset får yderligere tilladelser, uden at hele dette enorme kompleks er tænkt sammen med de omliggende arealer.
  • Jeg efterlyser politisk lederskab, som kan sikre en sammenhængende plan.
  • Jeg venter stadig på et havneaktieselskab, som lever op til sine løfter fra borgermødet på GSH. Hvor langt vil havnen strække sig for byen?

Rønne og vores havn rummer store muligheder, men det værste, der kan ske, er, at udviklingen sker drypvis uden strategi.

Kom nu med den afgørende og gennemtænkte helhedsplan for det misrøgtede område – og vilje til at jagte finansiering. Med fuld politisk blus.

Ellers ender Rønne med at blive indehaver af en kedelig danmarksrekord i ambitiøse planer, som aldrig blev mere end solid beskæftigelse for kommunale planlæggere og arkitekter.

FÅ ABONNEMENT