Leder: Husk de grønne områder på Rønne Havn

Leder: Husk de grønne områder på Rønne Havn
LEDER | DEBAT | Fredag 4. marts 2022 • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER | DEBAT | Fredag 4. marts 2022 • 05:30

Rønne Havn buldrer derudaf med nye aftaler til højre og ventre. Det er godt købmandskab, og det vidner om en forretning i stor vækst. Bedst vil det være, hvis ambitionerne kan gå hånd i hånd med borgernes tilgang til og tilstedeværelse på havnen.

Havneeventyret i Rønne fortsætter. Tidende kan fortælle, at Rønne Havn har underskrevet lukrative kontrakter, som sikrer aktiviteter fem år frem i tiden, og afgående direktør Thomas Bendtsen siger blandt andet til os, at det ser rigtig lyst ud.

– De store projekter betyder, at vi kan afdrage hurtigere på vores gæld – eller alternativt betyder det, at vi kan fortsætte investeringerne i masterplan 2050, hvor etape 2 er startet op tidligere end forventet, siger havnedirektøren.

Havnen er inde i en fantastisk udvikling, og den store satsning på at blive en stor aktør i vindmølleindustrien lønner sig lige nu. Det er rigtig, rigtig godt gået, og det styrker Bornholm samlet som et sted, hvor udviklingen finder sted, og hvor vi er med helt fremme i bussen.

Men vi skal holde dem op på noget på Rønne Havn: For på grund af den store efterspørgsel på blandt andet oplagringsplads til vindmølledele har havnen fået lov til at udvide og inddrage et stort område ved Kanondalen. Kommunen solgte det store stykke land på 47.494 kvadratmeter til godt en million kroner og gav havnen mulighed for at rykke ind med bulldozere og lastbiler.

Dermed blev Rønne et relativt stort naturområde fattigere, og det bugner desværre ikke med rekreative ambitioner i Rønne Havns såkaldte masterplan.

Søndre Bådehavn neden for kirken er nævnt som et sted, hvor man vil lave promenade og turismerelaterede aktiviteter. Den lille bådehavn er en perle, som man skal passe på med at pille for meget ved. Det er en autentisk plet i en moderne industrihavn, og dens charme skal fremelskes med det, man vil bygge op ved siden af den.

Husk på, at Rønne Havns store masterplan er lavet i 2016, inden det blev besluttet at inddrage området ved Kanondalen. På bundlinjen har Rønne med andre ord mistet fem hektar grønt område ved havnen.

Så ja, vi skal selvfølgelig hylde udviklingen og ønske tillykke med det gode købmandskab, men selvfølgelig skal vi også fortsat ønske os, at havneområdet byder på steder, hvor vi som borgere kan komme og nyde eventyret fra første parket.

'JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND'
FÅ ABONNEMENT