Pava rystet over murerpik

Pava rystet over murerpik
Poul Pava bor i en campingvogn i Hasle, hvor han mest lever af at spise campingpladsens grillkylling på spyd. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
KOMMENTAR | ABONNENT | 13. MAJ 2024 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | ABONNENT
13. MAJ 2024 • 05:30

Poul Pava har været i Allinge for at opleve KULTUR A/S Revy 2024. Det var en chokerende oplevelse.

Goddag Pava. Er du frisk på at bilve dagens navn med en række spørgsmål?

– Gu vil jeg ej. I må finde en anden til det åndssvage setup.

Nå, men vi har et afbud, og så tænkte jeg på dig, og så kan du jo også fortælle, hvad du ellers render rundt og laver og tænker.

– Åndssvage spørgsmål I altid stiller. Hvad rager det andre, hvad jeg render rundt og laver og ikke laver og tænker på i min fritid. Det holder jeg for mig selv.

Det er til lørdagsavisen, Tidende Weekend. Der er mange læsere af den. Vær nu ikke så negativ, Pava.

– Har du været nede at se Bornholmerrevyen?

Nej ikke endnu. Men har hørt, den er god i år. Har du?

– Ja, de gør nar af mig. Bonderøve alle sammen.

Laver de en parodi om dig, Pava?

– Ja og Kim Christiansen, murerpikken, som han hedder i daglig tale. Ham gør de også nar af, og kalder ham det fandme også i forestilligen. Hvad har de gang i, mand.

Okay. Jeg glæder mig til at se den. Det lyder da anderledes, må man sige.

– Ja, hvorfor gør de nar af ham. Han er den eneste mand, der står op i mod systemet og BRK, som han hader som pesten. Man burde hylde ham i den revy og i stedet gøre nar af alle erhverstøsedrengene her på øen, der ikke bakker op omkring hans evige kamp mod systemet og alle deres åndssvage regler.

Du skal da være stolt, hvis du også er med i stykket. Det er da et kæmpe klap på skulderen.

– Nå. Synes du det. Hvorfor gør de ikke nar af dig i stedet for. Skal jeg fortælle dig det, hva? Det gør de ikke, fordi du er for pæn og for kedelig. Så ville alle gæsterne falde i søvn over den sketch. Derfor. Amatører alle på den avis - ligesom den åndssvage revy i år.

Hov, hov. Hold nu, Pava. Du skal ikke være så hidsig altid. Solen skinner.

– Det er hans egen bror, Lars, der gør nar af ham. De er vist heller ikke venner mere efter den omgang, har jeg hørt. Kim Christiansen kan godt slå en prober næve, og hans bror Lars skal vist passe på, at han ikke får et hug i nyren næste gang, han ser Kim. Så er det sagt herfra.

Ja ja, ro på, Pava. Det er jo satire. Det er en ære at blive omtalt.

– Nå. Så siger vi det. Men jeg gider ikke deltage i jeres dagens navn ting og spørgsmål. Spørg Jensen Groups Morten Rask. De får også nogle ordentlige hug i den revy, ha ha. Han får fandme sin te galt i halsen, når han ser den forestilling. Han drikker kun te, jeg kender ham godt nemlig.

Det var jeg ikke klar over, Pava.

– Man kunne lave dagens ret i avisen i stedet for, Kristoffer - høre almindelige mennesker om, hvad de skal have at æde til aftensmad - egnsretter etc. Det er bare en ide.

God ide. Hvad spiser du for eksempel selv, Pava, ude på den campingplads i Hasle?

– Når de åbner om sommeren, spiser jeg mest deres grillkylling på spyd. Det æder jeg stort set hele sommeren fra de åbner, til de lukker.

Hver dag, Pava?

– Ja, hver dag. Morgen, middag og aften. Jeg bliver aldrig træt af kylling og remoulade og agurksalat - kartofler koger jeg selv, hvis jeg gider at have kartofler til - ellers æder jeg kun kød det meste af tiden og remoulade.

Javel. Det lyder lidt ensformigt for mig i hvert fald. Vi spiser gerne mere varieret derhjemme. Får du aldrig salat til for eksempel?

– Jeg skal støvsuge min bil færdig nu, så jeg jeg løber igen. I må finde en anden.

Ja, helt fint. God sommer på pladsen i hvert fald, Pava. Jeg må arbejde lidt på ikke at være så kedelig, at revyen ikke vil tage mig. Vi tales ved farvel.

– Nå okay, farvel.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT