Pava revser Rønnes banker
Pava har svært ved at låne penge og skal udlevere alt for at komme i spil. Men de kan bare læse Tidende, skriver kunstneren.
Det er mandag den 4. december og snart jul. Jeg har skrevet lidt om det før: Nemlig det der med at låne penge i banken.
’Man kan spare op i banken, men aldrig spare op i andre mennesker og slet ikke i sin bankrådgiver’ - citat mig selv.
Jeg skyldte jo banken et par millioner tilbage i 2018. De er betalt tilbage. 40 år i samme bank i Ribe, hvor jeg kommer fra - for man har vel lidt moral, selvom banken absolut ingen har.
Men nu vil jeg godt låne lidt, hvor jeg har et par hundrede tusinde stående hos dem sammen med 150.000 i børneopsparingen.
Jeg havde egentlig troet mine børn skulle have dem, når de var fyldt 18 år. Men det skal de altså ikke - i stedet står de der tre år mere uden renter, indtil børnene er 21 år.
Det er bedre, siger banken, og det er godt for mine børn - eller er det meget bedre for banken?
En livsforsikring på en million har jeg også købt for 40 år siden. Den har de pant i, til jeg er 67. Jeg har dog lige fået et brev om, at man jo også kan opsige den, hvis man vil. Er I helt åndssvage?
I mit tilfælde er det en meget dårlig ide, da jeg ikke regner med at leve 10 år mere. Men man kan jo aldrig vide. Men nok om det.
Nu kommer det så. Det som det hele handler om i dag: At skifte bank i stedet for.
Jeg har jo også Nordea her på øen, hvor der står lidt penge, og jeg ville så gerne flytte hele molevitten over til dem, men jeg ville gerne låne 100.000 yderligere til mine skjorter, som jeg har investeret i. Så langt så godt.
Fra Nordeas side blev det et: Nej tak, Pava, ikke her hos os. Farvel, Pava.
Videre op til Nykredit. De ser nemlig så flinke ud derinde bag skranken.
Goddag Nykredit. Jeg kommer med 350.000 over i jeres bank og vil låne 100.000 oveni. Hvad siger Nykredit?
De var virkelige effektive i deres sagsbehandling - det blev klaret i skranken på cirka to minutter.
Nej tak, Poul Pava. Vi har godt nok et produkt, vi sælger. Men vi vil ikke sælge det og låner dig ingenting. Farvel.
Okay videre til Arbejdernes Landsbank. De må være til at snakke med, og det var de sandelige også. Super.
Jeg ventede spændt på svar, for jeg kommer jo med min livsforsikring og 350.000 kroner, som jeg bringer ind i banken.
Så fik jeg en mail for ikke så lang tid siden med cirka 24 punkter, de skulle tjekke, før man kunne tage stilling til mig, mine ideer og mine penge.
Hør godt efter - eller læs godt efter - fire års regnskab, fire års skattemappe, fire års kontoudskrifter fra min nuværende bank.
Man skal altså i Arbejdernes Landsbank strippes totalt for oplysninger. Ja, de skal faktisk helt ind i dit køleskab for at se, om du handler forsvarligt ind.
Så det blev svar tilbage fra mig med disse ord..
– Fuck asier med jer og jeres snageri.
Man skal altså igennem et tjek, der er på cirka samme niveau som i en lufthavn - igennem landsbankens scanner, der scanner alle dine private trækninger, så de kan se, om du har ødslet eller endnu værre brugt løs og trukket kortet igennem i diverse red light district tours.
Det har jeg gjort op til flere gange, hvilket endda har resulteret i en lille pige.
Ludere og lommetyve samt blinkende lamper i alverdens farver har altid inspireret mig i min kunst.
Jørn Leth tog kokkens datter. Det gjorde jeg dog ikke, men jeg fik mig en lille datter med en glædespige i stedet for - og hvilken stor lykke for mig.
Når jeg gentager og igen skriver om dette emne, er det også fordi, at bankeleven i dag har en form for frit spil til at gennemgå enhver transaktion, du måtte have foretaget. En grænseoverskridende adfærd, hvor snagerier i mine korttrækninger fire år tilbage i tiden må være til stor underholdning for en hver bankmand eller -kone.
Jeg kan altså intet låne i dag, selvom jeg intet skylder banken og endda kommer med penge.
Skulle du alligevel komme igennem deres scanner, skal du blot være klar til at udlevere alt og strippe dig selv af totalt overfor finansverdenens ulidelige kontrol. De skal nemlig helt helt ind i dit kosteskab, så de kan se, om du har ordenssans dér også. Du skal med andre ord stå skoleret som en lille uartig dreng.
Mig behøver de ikke snage i, for de kan læse lidt af det hele her i avisen i dag, mens de røde lamper lyser op i natten her, hvor jeg er.
Det går op og ned i showbizz, og de blinkende tilbud, som helt sikker bliver solgt, ligger som oftest placeret lige der, hvor pengene lånes ud - nemlig side om side med finansfyrsternes distrikter af skyskrabere. Ja der ligger de tæt op ad deres ulideligt uklare lys.
Hilsen en uartig lille dreng og fortsat god december.
MEST LÆSTE
Øens forsvar er stadig utilstrækkeligt
'Sovjets sande ansigt'

En rujnnpolta
En lille trind, nærmest rund kvinde
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration