På vegne af 225 tilfredse pensionister: Tak for musikken

På vegne af 225 tilfredse pensionister: Tak for musikken
Foto: Danny Christensen
SYNSPUNKT | ABONNENT | 25. JAN 2022 • 19:00
Af:
Danny Christensen
kredsformand for Danske Seniorer
SYNSPUNKT | ABONNENT
25. JAN 2022 • 19:00

Synd at repertoiret ikke tiltrækker flere fra det yngre segment.


I Bornholms Idræts- & Kulturcenter i Allinge blev der endelig igen i forrige weekend afviklet to traditionelle og populære nytårskoncerter. 1.100 glade og forventningsfulde 'grå eminencer' fyldte hver en stol over de to dage. Jeg tror ikke, der var 10 personer under 70 år i salen. Synd at repertoiret ikke tiltrækker flere fra det yngre segment. Kunne kortene måske blandes lidt anderledes? Eller spiller man altid de sikre kort?

Musikken er altid helt i top. Billetprisen var sat til 380 kroner pr. styk. Mange penge, mente nogle, i et pensionistpars budget. Dertil serveres et gratis papkrus kaffe og et par små stykker kransekage. Det skønne 15 mand/kvinde store og velspillende Tivolis Promenadeorkester var kommet under kyndig ledelse af vor konsulent i Danske Seniorer, koncertmester Bjørn Nyrup. Det gjorde han virkelig godt. Et fremragende dirigent skifte, efter at Henrik Krogsgaard, stoppede efter sine mange år med taktstokken.

Min organisation, Danske Seniorer, havde støttet hele arrangementet ved at købe 225 billetter, svarende til en “kostpris”, altså uden eventuelle rabatter, på 85.000 kroner. En ikke helt ringe økonomisk støtte til den bornholmske kultur. Billetterne uddelte vi gratis til medlemmerne af en af vores tre pensionistforeninger på Bornholm, Nylars- og Vestermarie Pensionistforening, Knudsker Pensionistforening samt Allinge-Sandvig Seniorklub. Hertil kom også medlemmer af Aakirkebys Telefonstjernen. Vi forsøgte i første omgang, at tilgodese de pensionister vi mente ikke selv havde til hensigt at købe en billet eller på anden vis bare fortjente et lille skulderklap. Dejligt at se at regeringens kulturpulje på hele 10 millioner kroner, der gik til blandt andre Danske Seniorer, her kunne bruges til støtte for kulturen. Nu altså endelig også her på Bornholm. Sidste år lykkedes det os for første gang (i min fire-årige formandstid), at få åbnet for koncerter på Bornholm. Det blev med den helt store succes i Aakirkebyhallerne, hvor Stig Rossen med band avede en formidabel John Mogensen-koncert foran 550 ellevilde publikummer. På Bornholm er det lidt svært at finde kulturarrangementer af en vis størrelse. Her viste det sig imidlertid, at nytårskoncerten i Allinge levede op til kravet.

Mit oprindelige ønske havde været, at vi skulle købe en halv sal, altså 300 billetter. Men det endte med de 225. Flere koncertprojekter er i støbeskeen, dog med egenbetaling. Danske Seniorer har ligeledes gang i en form for Senior Bio, hvor vores medlemmer helt gratis kan komme ind på en ganske almindelig hverdag og se en udvalgt filmforestilling. På den måde støtter vi så både biograferne, Scala Gudhjem og Rønne Bio samt medlemmerne. Indtil nu har vi set Margrethe den I. i Rønne Bio, og den 14. marts skal vi ind og se Hvidstengruppen II i Scala Gudhjem. Til april skal vi atter i Rønne Bio og nyde endnu en udvalgt forestilling.

Desuden har vi netop lukket et par gode aftaler med kunstmuseet og et par andre museer om nogle gratis gruppebesøg, hvortil der doneres kaffe/kage. Endelig skal vi til sommer til forpremiere på Bornholmer Revyen i Kyllingemoderen. Det bliver så tredje gang, de bruger os som prøvepublikum.

Kultur skal der til. Men tilbage til nytårskoncerterne i Allinge: Dario Campeotto havde desværre meldt afbud på grund af alvorlig sygdom. Han blev i stedet erstattet af operasanger ved Det Kongelige Teater, Gert Henning Jensen. Hvilket sublimt bytte. Og i stedet for den højgravide, dygtige sopran, Sofie Elkjær Jensen, kom den charmerende operadiva Frederikke Kampmann, uddannet dels i København og dels i Wien. Det viste sig ligeledes at være noget af et scoop. Seriøst de to skønneste, charmerende og knalddygtige professionelle sangere, der er set på Bornholm i flere år.

Jeg har personligt fulgt den nu 56-årige Gert Henning Jensen, siden han blev optaget på Operaakademiet i slut 80'erne, på Det Kongelige Teater. Han har været fastansat siden 1990. Min påstand er, at han aldrig har sunget bedre, end han gjorde det her på Bornholm. Sikke en stemmepragt. Lidt uden for skiven ramte den tredje solist på programmet. Den tidligere speditør Jesper Lundgaard, der er en delvis autodidakt sanger, der gør det mest ud i musicals. Det gik efter min mening knap så godt. Ingen særlig stor stemme. Ingen scenisk udstråling. Ingen nerve og charme. Men til sidst kom så stjernen over dem alle: Danmarks folkekæreste, entertainer og refrænsangerinde, Birthe Kjær. Ingen nulevende dansk sangerinde kan som Birthe Kjær sætte fut i en sal. Festlig og charmerende. Flot garderobe. Flot udstråling. Selvfølgelig er det lidt taknemmeligt at hente Birthe Kjær herover og synge nogle kendte medley'er fra en så lang karriere. Hun kan jo alene til hver en tid fylde en hvilken som helst hal. Smukke operaarier blev pludselig forvandlet til jordnære, folkelige dansktopsange. Men det er åbenbart det, folk vil have.

På vegne af vores 225 veltilfredse pensionister fra Danske Seniorer sendes hermed en stor tak til arrangørerne, Bjørn Nyrup og Lars Christiansen og de mange frivillige fra byen, der får ting til at ske heroppe på det skønne Nordbornholm.