Forslaget om betalingsparkering rammer både turisme og butikker

SYNSPUNKT | ABONNENT | 8. JUN 2023 • 15:20
Af:
Martin Tidsvilde
spidskandidat for Lavere skatter
afgifter
SYNSPUNKT | ABONNENT
8. JUN 2023 • 15:20

Hvorfor regulere mængden af biler og dermed kunder til butikkerne? Hvorfor ikke i stedet prøve at skabe mere plads til endnu flere kunder til butikkerne?

Kommunen fremlægger forslaget om betalingsparkering, som om der er et trafikalt problem, men man kan jo kun fjerne dette trafikale problem, hvis man så også fjerner turisterne, og det bliver jo også resultatet af, at man gør det dyrere at holde sin ferie på Bornholm.

Med en øget afgift sender man et signal til turisterne, og resultatet vil blive en dårlig omtale, når turisterne vender hjem til deres venner og bekendte.

Når man henviser til, at det har fungeret fint i Gudhjem med en afgift på 25 kroner i timen, så skal man huske på, at der kun var én parkering i Gudhjem med afgift, og at beboerne jo kunne parkere gratis ud for deres ejendomme samt, at de turister, der så ville eller kunne parkere lidt længere væk, kunne gøre det gratis.

I virkeligheden vil en regulering, hvor beboerne ikke selv har en gratis adgang til deres boliger, også have indflydelse på ejendomsskatten, fordi det så vil være lidt svære at sælge et sådan hus i forhold til et hus, hvor man ikke skal betale en ekstra afgift for også at have en bil.

Det er også et problem, at der i forslaget er lagt op til, at det skal være en digital løsning. Turister, der ikke er digitale, bliver forhindret i at parkere i byen, og det er lige så ulovligt, som at lave en afgift for at berige kommunekassen, for man kan ikke tvinge folk til at være digitale.

Alle de steder, hvor man har indført betaling for parkering, har det betydet en forringelse i omsætningen i butikkerne, og nogle steder har det medført butiksdød. At man her på Bornholm overhovedet kan få sådanne tanker, når mange nærbutikker i forvejen har det svært, kan man jo slet ikke fatte.

Det er trist, at man slet ikke vil tænke langsigtet, og at dem, som bliver valgt til kommunalbestyrelsen, har så travlt med at knuse øens fremtidige indtægt, for har man først fået et dårligt ry, kan det være meget svært at rette op på det igen.

Hvorfor regulere mængden af biler og dermed kunder til butikkerne? Hvorfor ikke i stedet prøve at skabe mere plads til endnu flere kunder til butikkerne?