Et tillidsbrud
Vi troede, at der ikke ville blive sprøjtet gift til landbrugsjord på vores ejendomsgrænse. Så lærte vi, at får ikke som planlagt ville blive brugt til grøn bekæmpelse, da der i forvejen er for meget nitrat i grundvandet. Selvom European Energy afviser, at gift bliver brugt til at bekæmpe ukrudt, har de mistet deres troværdighed med alle de falske udsagn. Et tillidsbrud.
Det er greenwashing at tale om bæredygtighed, når billige solpaneler fra Kina transporteres rundt i verden og kommer fra tvangsarbejde, som en reportage på TV2 viste i sidste uge. Hvordan ser vi på dem, der er involveret i historiens slavehandel? Hvor vil du høre til?
Ydermere er panelerne belagt med giftige nanopartikler. En ny, utilstrækkeligt undersøgt teknologi. Når jeg forestiller mig mine børn, der leger ved siden af mig, bliver jeg bare syg ved tanken, og jeg undrer mig over, hvorfor vi flyttede til en "grøn" ø.
Bornholm har i årevis håbet på, at flere flytter hertil. Green Islands omdømme tiltrækker. Giver længe ventet vækst.