En appel til politikerne om at tænke langsigtet

SYNSPUNKT | ABONNENT | 29. JUL 2022 • 10:30
Af:
Jenni Federvisch
Kildevad 3
Østerlars
SYNSPUNKT | ABONNENT
29. JUL 2022 • 10:30

Nabo til den foreslåede solpark i Østerlars skriver om bristede forhåbninger om den grønne ø og manglende tillid til energiselskabet, der står bag solcelleprojektet.

Vi er de beboere, hvis ejendom ligger tættest på den planlagte solpark. Vi købte huset i oktober 2020 velvidende om projektet. Vi tænkte: "Et grønt, bæredygtigt projekt. Bornholm vil være grøn. Grøn."

Vi vil gerne gøre det klart, at vi ikke er optaget af personlige interesser såsom værdiforringelse af vores ejendom eller en uattraktiv udsigt fra vinduet. Vi vil gerne være med til at forme en god fremtid for denne ø med sind og hjerte.

Jo mere vi fandt ud af om projektet, jo mere forstod vi, at hurtige penge til samfundet også er i fokus for dette projekt. Opfølgningsomkostningerne, der er alt for høje, som i sidste ende ingen kan forudse præcist.

De første afgørende skridt blev bevidst taget i det skjulte, og beboerne fik først information om projektet, da de første vigtige beslutninger allerede var truffet. Et tillidsbrud.

Et tillidsbrud

Vi troede, at der ikke ville blive sprøjtet gift til landbrugsjord på vores ejendomsgrænse. Så lærte vi, at får ikke som planlagt ville blive brugt til grøn bekæmpelse, da der i forvejen er for meget nitrat i grundvandet. Selvom European Energy afviser, at gift bliver brugt til at bekæmpe ukrudt, har de mistet deres troværdighed med alle de falske udsagn. Et tillidsbrud.

Det er greenwashing at tale om bæredygtighed, når billige solpaneler fra Kina transporteres rundt i verden og kommer fra tvangsarbejde, som en reportage på TV2 viste i sidste uge. Hvordan ser vi på dem, der er involveret i historiens slavehandel? Hvor vil du høre til?

Ydermere er panelerne belagt med giftige nanopartikler. En ny, utilstrækkeligt undersøgt teknologi. Når jeg forestiller mig mine børn, der leger ved siden af mig, bliver jeg bare syg ved tanken, og jeg undrer mig over, hvorfor vi flyttede til en "grøn" ø.

Bornholm har i årevis håbet på, at flere flytter hertil. Green Islands omdømme tiltrækker. Giver længe ventet vækst.

At se hvordan der begås grove og uagtsomme fejl på politisk plan, og hvordan grøn bliver til greenwashing, gør en magtesløs og vred.

Hvor mange forventes gradvist at forlade øen som følge af sådanne beslutninger? Vores børn vil bære konsekvenserne i højere grad, end vi betaler for konsekvenserne af asbest og lignende i dag.

Et vendepunkt

Vi er ved et vendepunkt: Energiomstillingen.

Vi, og især jer kære politikere, har mulighed for at skabe langsigtede forandringer. Ja til vindenergi. Og ja til solenergi. Fair og regionalt produceret.

Der er nok leverandører, der kan producere miljøvenlige alternativer. Nej til European Energy (EE), der kun ønsker at udnytte Bornholm og planlægger at sælge denne solcellepark, ligesom de to andre solcelleparker på øen, til udenlandske investorer efter færdiggørelsen (information fra møde med EE).

Vi ved alle, at Bornholms Regionskommune har brug for penge, men venligst ikke for enhver pris. European Energy handler om tal. Hvilken værdi har dette vidunderlige stykke jord for dig?

Har det værdi eller bare en pris? For Bornholm! For dig og for vores børn! Jeres navne står i de bornholmske historiebøger, kære politikere. Hvad vil du huskes for?

Derfor er min appel; lad Bornholm forblive en rollemodel og attraktion på lang sigt. For natur, kreativitet, forsigtighed og retfærdigt samarbejde.

Lad Bornholm være en pioner og en inspiration. Så det bornholmske flag med rette bliver grønt.

 

Præcisering

21. juli bragte vi et synspunkt fra Tabea Zimmermann, en anden nabo til solcelleparken.

I debatindlægget stod "Tiden viser, hvor vigtigt det er, at vi tænker langsigtet. At vi ser økonomiske fordele over for bæredygtige løsninger. Løsninger, som på lang sigt kan gøre os uafhængige, mætte og tilfredse." For forståelsens skyld havde Tidende redigeret den anden sætning, men Tabea Zimmermann er bekymret for misforståelser og understreger, at hendes budskab skal forstås på denne måde: "Tiden viser, hvor vigtigt det er, at vi tænker langsigtet. At vi går fra at se på økonomiske fordele til bæredygtige løsninger". jn