Pludselig vågnede jeg. Drømmen måtte flytte sig for realiteten.
En barsk virkelighed, hvor man på baggrund af en forurenet kilde, ville opsætte et solcelleanlæg.
Et projekt, som på forsiden virker så flot og bæredygtigt, men ser man på bagsiden gavner det (igen!) ikke naturen, men bliver kun til menneskenes økonomiske fordel:
Markerne omkring den forurenede kilde Kildevad vil stadigvæk sprøjtes til. 22 hektar solcelleanlæg vil hverken kunne give plads eller mulighed for, at naturen og vandet kan sunde sig.
Et solcelleanlæg kan desværre ikke give det samme, som vilde planter, frugttræer, buske og skov kan.
Dykker jeg ned i emnet om, hvordan solceller bliver fremstillet, og hvilke sociale og miljømæssige omkostninger det bringer med sig, når de købes fra lande, vi ellers fordømmer på grund af brud på menneskernes rettigheder, så indser jeg, hvordan deres levetid og bæredygtighed er begrænset, og hvor uafklaret og miljøbelastende deres drift og især afskaffelse er. Og så kan jeg simpelthen ikke forstå, at man vil vælge denne vej. At kostbart land, som kan give liv og næring, fred og fryd skal udnyttes og udpines igen. Bare på en mere "grøn" måde.