To lange minutter med færgen

To lange minutter med færgen
LEDER | DEBAT | 15. JUL • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER | DEBAT | 15. JUL • 05:30

Et simpelt regnestykke fortæller os, at de to minutter, som Bornholmslinjen får lov til at ankomme for sent, bliver til meget, meget mere. Blandt andet derfor bør ministeren genoverveje sin aftale med rederiet.

Det kan virke som en bagatel, når Transportministeriet giver Bornholmslinjen lov til at ankomme med to minutters forsinkelse, som Tidende kunne fortælle i sidste uge. Men det er det ikke. Blandt andet fordi:

I runde tal havde Bornholmslinjen 3.500 sejlture på Ystad-ruten i 2024. På dem var der knap 1,8 millioner passagerer. 1.800.000 passagerer på 3.500 afgange giver godt 500 passagerer på hver afgang. 500 passagerer bruger hver to minutter ekstra på færgen – det er samlet lig med 1.000 minutter. 1.000 minutter – det er også kendt som godt 16 timer. Og vupti: Hurtigfærgen "stjæler" i gennemsnit cirka 16 timer fra sine passagerer på hver eneste afgang.

Det er ikke så lidt. Og det er ikke så lidt frækt, at transportminister Thomas Danielsen (V) på den her måde er gået bag ryggen på både trafikkontaktråd, passagerforening, politikere og alle os andre og givet tilladelse til en praksis, hvor man ikke kan regne med Bornholmslinjens ankomster.

For det er jo det, der er humlen. Rederiet har fået lov til at melde sin ankomst, før færgen reelt er i havn. Ifølge kontrakten er færgen inde, når der er fysisk kontakt med havnen, men dét har Bornholmslinjen angiveligt aldrig praktiseret, og efter Tidendes afsløringer har ministeren altså valgt at ændre definitionen i kontrakten, så den passer til rederiets praksis, i stedet for at kræve, at praksis tilpasses kontrakten.

Det er bagvendt, og det skaber mistillid.

Staten smider mere end 400 millioner kroner i Bornholms samfundsbegrundede færgebetjening hvert år. Det er ikke luksus – det er infrastruktur. Derfor skal reglerne være klare, gennemsigtige og retfærdige, og frem for alt skal vi kunne regne med dem.

Så selv om man måske godt kan forstå, at to minutter på papiret kan lyde som en bagatel og noget, man ikke bør hænge sig i, så er der endnu en gang tale om, at vi er nødt til at stille de samme krav til Bornholmslinjen, som de stiller til os. Og i det her tilfælde handler det altså om noget så simpelt som at komme til tiden. Det burde ikke være for meget at forlange.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT