Det kan virke som en bagatel, når Transportministeriet giver Bornholmslinjen lov til at ankomme med to minutters forsinkelse, som Tidende kunne fortælle i sidste uge. Men det er det ikke. Blandt andet fordi:
I runde tal havde Bornholmslinjen 3.500 sejlture på Ystad-ruten i 2024. På dem var der knap 1,8 millioner passagerer. 1.800.000 passagerer på 3.500 afgange giver godt 500 passagerer på hver afgang. 500 passagerer bruger hver to minutter ekstra på færgen – det er samlet lig med 1.000 minutter. 1.000 minutter – det er også kendt som godt 16 timer. Og vupti: Hurtigfærgen "stjæler" i gennemsnit cirka 16 timer fra sine passagerer på hver eneste afgang.
Det er ikke så lidt. Og det er ikke så lidt frækt, at transportminister Thomas Danielsen (V) på den her måde er gået bag ryggen på både trafikkontaktråd, passagerforening, politikere og alle os andre og givet tilladelse til en praksis, hvor man ikke kan regne med Bornholmslinjens ankomster.
For det er jo det, der er humlen. Rederiet har fået lov til at melde sin ankomst, før færgen reelt er i havn. Ifølge kontrakten er færgen inde, når der er fysisk kontakt med havnen, men dét har Bornholmslinjen angiveligt aldrig praktiseret, og efter Tidendes afsløringer har ministeren altså valgt at ændre definitionen i kontrakten, så den passer til rederiets praksis, i stedet for at kræve, at praksis tilpasses kontrakten.