Debat: Respekt for ledelse?

Debat: Respekt for ledelse?
På Åvangsskolen er 8.-klasse-eleverne blevet delt i en pige- og en drengegruppe. Om det er en god eller en dårlig idé er blevet debatteret flittigt, siden det kom frem i sidste uge. Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | RØNNE | ABONNENT | 10. JAN 2022 • 07:30
Af:
Marianne Holo
Bellmansvej 21
Rønne
LÆSERBREV | RØNNE | ABONNENT
10. JAN 2022 • 07:30

Hvad med at anskue skolens tiltag fra en anden vinkel?


Der har været trivselsproblemer i 8. klasse på en skole i Rønne.

Dette er blevet den store nyhed både lokalt og sågar på landsplan. Årsagen?

Såvidt jeg kan forstå på medierne, er sagen den, at ledelsen og lærerne har taget problemet alvorligt, de har både observeret og talt med eleverne, og, med deres kendskab til sagen og rammerne, har de valgt at lave et forsøg i nogle uger, nemlig at bryde den tidligere klassefordeling op. De har valgt at kønsopdele klasserne.

I 2022 er dette tydeligvis et meget politisk ukorrekt valg, og noget enhver journalist, ”specialist”, og sågar den lokale redaktør bør tage offentligt og kraftigt afstand fra.

Denne offentlige kritik er, naturligvis, gjort i aller bedste mening. Men er det klogt, nødvendigvis korrekt, og også konstruktivt, når vi har elevernes og familiernes bedste i fokus?

For det signalerer følgende:

1. Skolens ledelse regnes ikke som kompetent.

2. De unge er så skrøbelige og ude af stand til at klare denne omvæltning, så det er mere til skade end gavn.

3. Forældrene bør bekymre sig for denne beslutning, og miste tillid til ledelsen samt lærernes kompetencer.

Hvad med at anskue skolens tiltag fra en anden vinkel?

1. Skolens ledelse og lærere har taget mistrivslen alvorligt. De har blandt andet talt med de unge, og brugt deres faglige og lokale viden, for at finde en løsning/øvelse. En løsning som skal give bedre trivsel, og bedre ro til læring. De har planlagt en evaluering af ordningen. Jeg tænker at de selvfølgelig også da inddrager de unges oplevelser, og er i dialog med dem, så de sammen bliver klogere i deres videre bestræbelser i at skabe mere trivsel. Respekt for det.

2. De unge vil nu i nogle uger kunne erfare sig selv i nye rammer, hvor de vil få erfaring med nye gruppesammensætninger, nye roller og brud med nogle gamle mønstre. Det kan de risikere at blive klogere af, og også få den erfaring, at ændringer fra status quo ikke nødvendigvis er farlige, men indebærer nogle fordele såvel som ulemper. Vigtig lærdom for livet de går i møde!

3. Forældrene har forhåbentlig tillid til, og glæde ved, at der er voksne på skolen som tager hånd om de unge der, så forældrene med ro kan tage sig af og støtte børnene i deres hjemme- og fritidsliv/aktiviteter.

Held og lykke med forsøget. Der skal nok komme noget godt ud af det. Uanset modestrømninger og tidens trend til at problematisere alt muligt, måske med nogle vigtige blinde vinkler undtaget.