Børns Vilkår er ikke enig i skolens måde at håndtere den dårlige trivsel på, men peger på andre løsninger.
– I utrygge børnefællesskaber anbefaler vi, at man laver strategiske gruppesammensætninger, som skifter afhængig af kontekst og fag, så man får løst op for fastlåste grupperinger og hierarkier. Vi anbefaler, at man bevidst gør det modsatte af kønsopdeling, nemlig blander eleverne, da det kan være med til at få genetableret et trygt fællesskab.
– Ofte skal eleverne hjælpes på vej til at få øje på hinandens styrker og potentialer særligt på tværs af køn, interesser og faglighed, forklarer Sanne Lind.
Man kan vel ikke udelukke, at der kan sidde en ’Caroline’ i en pigeklasse og en ’Michael’ i drengeklassen, som kan finde noget positivt i kønsopdelingen?
– Der kan sagtens være nogle elever, som finder det rart at være delt op. Men er der pressede børn i forhold til kønsidentitet, så kan man tage hånd om det på andre måder. Her skal man gå analytisk til værks.