Debat: Der må sættes flere kræfter ind på at stoppe stenkast

Debat: Der må sættes flere kræfter ind på at stoppe stenkast
Borgmester Thomas Thors bør lægge pres på regeringen for at få den til at medvirke til at løse problemet med stenkast langs E65 i Skåne, mener kommunalbestyrelsesmedlem Else Merete Knoop. Arkivfoto: Nanna Krogh
LÆSERBREV | SKÅNE | ABONNENT | 1. AUG 2021 • 05:50
Af:
Else Merete Knoop
Stavelund 8
Knudsker
kommunalbestyrelsesmedlem
LÆSERBREV | SKÅNE | ABONNENT
1. AUG 2021 • 05:50

Det er uhyre alvorligt med stenkast i Sverige. Det haster med at få det stoppet.

Som kommunalbestyrelsesmedlem gør det stort indtryk, at bornholmere og gæster til øen ikke er trygge ved at køre i Sverige.

Efterhånden er der gået lang tid med disse uacceptable handlinger, som er livsfarlige og virker som ren terror for os danskere, som kører på E65 og andre veje i Sverige.

Jeg ser med dybeste alvor på den bekymring, bornholmerne og vores gæster føler, når de skal køre på transitruten i Sverige mellem Ystad og København. Nogle bornholmere fortæller, at deres familie ikke tør køre i Sverige, og nogle beretter, at gæster venter med at tage til øen.

Nu må alt sættes ind på at få løst problemet, og det bør ske i et tæt samarbejde mellem svensk- og dansk regering samt politi. Jeg vil anbefale borgmester Thomas Thors at lægge pres på regeringen for at medvirke til løsninger.

Bornholmerne er efterhånden godt utrygge ved situationen, og jeg frygter også, at det får afsmittende virkning på turisterhvervet fremover.

Jeg er glad for, at flere myndigheder tager det alvorligt, og justitsministrene har været i kontakt, men disse uacceptable terrorhandlinger har stået på siden foråret og må stoppes nu. Der må sættes flere kræfter ind på at stoppe terroren, inden der sker flere alvorlige skader. Jo hurtigere jo bedre.