Tv-stationen oplyser også, at pr- og kommunikationschef i Bornholmslinjen Jesper Maack har oplyst, at rederiet har orienteret Søfartsstyrelsen om den usædvanlige manøvre og afventer svar.
Til Bornholms Tidende har kommunikationschefen tidligere i et opklarende svar skriftligt oplyst, at han på dagen for episoden sendte en meddelelse til pressen om, at færgen var blevet "overrasket af meget voldsomme vindstød på kanten af nogle vilde snebyger".
Det er på den baggrund – skriver han i mailen til Bornholms Tidende – man skal opfatte de manøvrer, der bliver foretaget. De finder sted under svære vindforhold med sigtbarhed på nærmest ingenting. "Derfor slæbebåden – og derfor perioden ved den anden kaj, indtil sne og vind var passeret", noterer han.
Erik Nielsen, som bor i Rønne og gennem en årrække har interesseret sig for skibe og deres positioner, har fået adgang til Søfartsstyrelsens AIS-data fra den 5. april. På baggrund af de data har han sammen med Christian Engell, som også interesserer sig for sagen, kunnet lave en video, som man kan se herunder, og som viser både Express 1's og slæbebåden Ursus' manøvrer om eftermiddagen den 5. april.