Se billederne: Brorenovering i Gudhjem skrider frem

Se billederne: Brorenovering i Gudhjem skrider frem
Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 24. JAN 2021 • 10:06
Mads Westermann
Journalist
| ABONNENT
24. JAN 2021 • 10:06

BYGGERI

Det er ikke ofte, man har chancen for at kigge direkte ned fra toppen af en betonbuebro.

Den er som regel dækket af vejbaner med beton og asfalt, men lige nu, kan det lade sig gøre på Stevelen Bro på Helligdomsvej mellem Gudhjem og Rø.

Broen er nemlig ved at gennemgå en stor renovering, og derfor er vejbanen og betondækket under vejbanen i øjeblikket fjernet.

– Sidste gang, man havde muligheden for at se det syn, var i 1955, da broen blev bygget, siger Jens Koefoed fra PL Enterprise. Han er byggeleder på den genemgribende renovering af den aldrende bro.


Foto: Jens-Erik Larsen

Han fortæller, at PL Enterprise i øjeblikket er en smule bagud for tidsplanen, men at det ikke er mere end, at han forventer, det kan indhentes.

– Vi blev lidt udfordret af noget ekstraarbejde i november og december, begrunder han forsinkelsen og forklarer, at nogle af de betonskader i broens fundament, som renoveringen skal udbedre, var væsentlig værre end forventet.

I telt med varme

Arbejdet med at udbedre betonskaderne og drænet under brobuens fundament er nu færdigt, og i øjeblikket er PL Enterprise i gang med at fugtisolere vejbanen over broen. Det skal ske for at forhindre fremtidige frostsprængninger af betonen.


Foto: Jens-Erik Larsen

En del af det arbejde bliver på grund af årstiden nødt til at foregå i et telt, der er rejst hen over den ene halvdel af broen.

– For at holde fugten ude, har vi varme på i teltet, fortæller Jens Koefoed til Bornholms Tidende.

På den anden halvdel af broen, hvor man allerede er færdig med fugtisoleringen, er teltet fjernet. Her er gravemaskiner i gang med at reetablere vejbanen med betondække, stabilgrus og til sidst asfalt.

En del af Helligdomsvej og broen har på grund af istandsættelsen været spærret siden oktober måned, og ifølge planen skal instandsættelsen, som koster 6,2 millioner kroner, være færdig i midten af april.

– Det regner jeg bestemt med, at vi når, forsikrer Jens Koefoed.

Foto: Jens-Erik Larsen