Det er Danmarks største batteri - men på lånt tid

Det er Danmarks største batteri - men på lånt tid
Der er en branddetektor og noget slukningsudstyr i hvert enkelt batteriskab. Her et sjældent blik ind i batteriets indre. Foto: William Sonne Kaalø
13. MAJ • 16:14
13. MAJ • 16:14

Danmarks største batteri ligger lige uden for Hasle by. Anlægget blev indviet tirsdag.

Af og til skifter man batterier i fjernbetjeningen, vækkeuret eller lommelygten.

Men de færreste har nok stiftet bekendtskab med et batterianlæg på 30 megawatt og 43 megawatt-timer bestående af 116 batterier alt i alt.

Det fik bornholmerne imidlertid mulighed for tirsdag eftermiddag, hvor energikoncernen Ewii indviede Danmarks største batteri på Jydegårdsvej ved Hasle.

Blandt gæsterne var også officielle repræsentanter fra Bornholm, naboer, samarbejdspartnere og repræsentantskabsmedlemmer. Også Ewiis kommercielle direktør, Claus Møller, kiggede forbi i dagens anledning:

– Det er en meget stor dag. Det er kulminationen af to og et halvt års arbejde. Vi havde håbet, vi kunne komme i drift i juni sidste år - men der var mange udfordringer i projektet, og nu er vi så i gang og har overtaget anlægget, siger Claus Møller.

– Vi har glædet os til at vise det frem for de mange interesserede bornholmere, som har fulgt projektet intenst, tilføjer han.

Danmarks største på lånt tid

Batteriet er så kraftigt, at det kan forsyne hele Bornholm med strøm i halvanden time, når det lokale elforbrug er på sit højeste, og anlægget fylder i alt 1.400 kvadratmeter.

– Det forbliver ikke Danmarks største. Vi har lige en lomme, hvor vi kan sige det nu, for der kommer mange batterier. Det er vi nødt til at have, fordi vi får så meget vedvarende energi ind fra sol og vind, siger Claus Møller, der tilføjer:

– Bornholm er særligt interessant for os, fordi stort set den kapacitet, der kan være på øen, er den man kan trække ud af søkablet fra Sverige, som i vores tests faktisk har vist, at det ikke er i så god en stand, som man havde troet og håbet på.

– Man siger, man kan overføre 50 megawatt i det kabel. I de test vi har kørt mod Sverige, hvor vi belaster det, kan vi se, at det var nok en gang, at man kunne nå derop. Men det kan vi så kompensere med, for vi har 30 megawatt stående lige her, som kan føde ind på øen.



Medarbejdere fra Axel Sørensen betragter det færdige anlæg. "Axel Sørensen skal fremadrettet være med til servicering af anlægget - et samarbejde vi glæder os meget til," skriver selskabet på Facebook. Foto: William Sonne Kaalø

 

Aftale lader vente på sig

Der er to formål med batteriet. For det første at stabilisere højspændingsnettet ved at levere strøm, når der mangler, og tage overskydende energi af nettet, hvis der er overskudsproduktion. Det andet formål er at få en forretning ud af det - at købe energien, når den er billig og aflevere den, når den er meget dyr.

– Det er ren købmandshandel: Køb, når det er billigt. Sælg, når det er dyrt, har Claus Møller tidligere forklaret i Tidende.

Samtidig har Ewii tidligere udtrykt ønske om at indgå en reserveforsyningsaftale med Energinet om at hjælpe med at holde spændingen oppe i det bornholmske elnet, hvis søkablet til Sverige bliver revet over eller der opstår en anden fejl på kablet, der mørklægger Bornholm.

Men ifølge Energinet er det ikke bare lige at lave sådan en aftale. Opgaven om reserveforsyning skal nemlig i udbud, og i dag har Bornholms Elproduktion en aftale, som løber i fire år frem til 2026. Herefter kommer der så et nyt udbud, hvor Ewii er velkomne til at byde på gældende vilkår, oplyser Energinet.

– Det er rigtigt. Der kører en aftale, og den skal udbydes igen, og i givet fald skal man så kigge på, hvordan det bliver budt ud. Vi kan ikke være med lige nu, for udbudsbetingelserne foreskriver, at det skal ske med dieselgeneratorer. Vi har ikke nogen dieseler, og skal heller ikke have det her, lyder det fra Claus Møller.



– Det er rigtig lækkert, for det har været længe undervejs efterhånden. Det blev en smule forsinket, så vi er glade for endelig at få det op at køre, fortæller Mads Jensen, der sammen med en kollega har ansvaret for driften af batteriet. Foto: William Sonne Kaalø

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT