Rapport: Beaumaiden sejlede med robot mens skipper sov

Rapport: Beaumaiden sejlede med robot mens skipper sov
Efter skibet kom fri af Nyker Rev, så blev skibet først sejlet til Rønne havn, hvorefter det blev sejlet til et værft i den estiske hovedstad Talinn, hvor skaderne på skibet skulle fikses. Foto: Torben Østergaard Møller
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT | 12. JAN 2022 • 15:30
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT
12. JAN 2022 • 15:30

Der er op til mange ting, der gik galt, da 'Beaumaiden' gik på grund ved Nyker Rev. Skibet fik få og små skader, men sejladsen var uansvarlig, viser ny rapport fra Danmarks Maritime Havarikommision.


Den Maritime Havarikommission har afsluttet dens undersøgelse og udgivet en rapport om grundstødningen den 18. oktober 2021. Her stødte det hollandske fragtskib 'Beaumaiden' på grund ved Nyker Rev. 'Beaumaiden' er 88 meter langt og var lastet med gødning. Ved grundstødningen var det på vej fra Antwerpen i Belgien til Tallinn i Estland.

Efter at have siddet fast i Nyker Rev i et par døgn blev det lange fragtskib sejlet til Rønne havn, hvor det blev grundigt undersøgt af Søfartsstyrelsen.

Der var ingen store skader på skibet, men Bornholms Politi sigtede tilbage i oktober en mand i 30'erne fra det hollandske fragtskib Beaumaidens besætning. Han var mistænkt for at være påvirket af alkohol. Den sigtede var skibets kaptajn, og han var det eneste medlem af besætningen, der blev sigtet. Det viste sig, at han havde en promille på 0,8.

Det er tidligere kommet frem, at de danske myndigheder i en halv time gjorde adskillige forgæves forsøg på at komme i kontakt med besætningen på det hollandske fragtskib Beaumaiden, inden skibet tidligt torsdag morgen grundstødte ved Sorthat Odde. Med den nye rapport fra havarikommissionen kan de nu fortælle, hvad der egentlig var foregået på skibet op til og under ulykken.

Sådan gik det til

Hændelsesforløbet på skibet 'Beaumaiden' er nøje beskrevet i rapporten fra Den Maritime Havarikommission. Kaptajnens færden er beskrevet, og forløbet starter fra onsdag middag til og med torsdag morgen, hvor skibet grundstøder omkring klokken halv fire.

Ved middagstid om onsdagen blev kaptajnen afløst på styrebroen af tredje styrmand. Kaptajnen går herefter ned på sit værelser, ser en film og tager en lur. Klokken 17 vågner han fra sin lur, og han går mod køkkenet, da det er tid til aftensmad. Herefter tilbage til sin hytte, hvor han ser endnu en film, denne gang med et dertilhørende glas vin. Klokken 20 skal kaptajnen på vagt igen. Han går derfor til styrebroen for at afløse øverste styrmand, der har haft vagten indtil nu.

På skibet er det normal procedure, at man tjekker op på vedkommende, der skal overtage ens vagt. De to tog sig en kort samtale, og vagten blev leveret videre til kaptajnen. Øverste styrmand noterede sig intet bemærkelsesværdigt ved kaptajnen, heller ikke at han havde drukket vin. Udenfor var det blevet mørkt, og kaptajnen var alene på broen. På 'Beaumaiden' var det ikke almen praksis, at de havde en ekstra mand på vagt til at hjælpe med at holde udkig og navigere skibet.

Skibet sejlede på daværende tidspunkt i Kadetrenden, en passage mellem Gedser og Rostock, i kurs på 062 grader. Næste kursændring skulle først foretages nær Bornholm omkring fem timers sejlads senere. Der var efter sigende lidt trafik, og vejret var godt denne onsdag aften.

Mens han var i sin kahyt følte kaptajnen sig træt, og han lagde sig i sengen for et kort hvil. Han endte dog med at falde helt i søvn.

fra Den Maritime Havarikommisions rapport

Under sin vagt sad kaptajnen i navigationsstolen, hvorfra han foretog adskillige telefonopkald til venner, imens han lyttede til musik. Efter lidt tid gik han ned mod sin kahyt for at hente sit vinglas, som han fyldte med vin og tog med tilbage til broen på skibet. Skibet sejlede fortsat en stabil kurs og fart. Efter et par timer sådan skulle skibsføreren på toilettet. Dog virkede toilettet på broen ikke optimalt, da det havde problemer med at skylle ud. Derfor benyttede han sig af toilettet i sin kahyt og efterlod broen ubemandet. Hans kahyt lå tre dæk nedenfor skibets bro. Mens han var i sin kahyt følte kaptajnen sig træt, og han lagde sig i sengen for et kort hvil. Han endte dog med at falde helt i søvn.

Vågner af rystelser

Vi spoler lidt frem. Da klokken blev 02.55 kontakter forsvarets maritime service Det Nationale Maritime Operationscenter, hvor de anmoder dem om at sende et fartøj ud for at få kontakt til skibet og redde det fra kollision på Bornholm. Alt imens forsøger forsvarets maritime service at alarmere og kontakte det hollandske skib, der har kurs lige mod Bornholm. De kommer ikke igennem til nogen på skibet, der fortsætter sin kollisionskurs. Bornholms Politi blev kontaktet, hvor de fik fortalt, at 'Beaumaiden' går på grund på Bornholm inden for ganske kort tid.

Hvis kollisionskursen skulle være undgået, skulle kaptajnen omkring klokken 01.20 have skiftet kurs mod 038 grader, i stedet fortsatte skibet på kursen 066 grader, som sigtede skibet lige mod Sorthat Odde. Her gik det på grund klokken 03.25.

På skibet ligger maskinchefen og sover i sin kahyt da han 03.25 vågner pludseligt ved larm og rysten fra skibet. Han skynder sig ud på dækket, hvor han i mørket bemærker, at lysene fra land ikke ændrer sig. De kommer hverken tættere på eller længere væk. Han indser, at skibet er gået på grund. Maskinchefen løber op på skibets bro. Da han kommer ind, ser han ingen kaptajn, men han ser blinkende lys fra alarmer, og han hører høj musik. Han skynder sig at slukke propellen, men han skulle have hjælp til at slukke for alarmer og musik. Han henter førstestyrmanden, og sammen undersøger de skibet for huller og vandindtag.

Herefter går førstestyrmanden mod kaptajnens kahyt, hvor han vækker kaptajnen, der går mod broen for at slukke alarmerne. De forsøger at bakke ud af deres grundstødning, men skibet flytter sig ikke, og 'Beaumaidens' motor bliver slukket. Klokken er 03.46, og det er godt en halv time efter, at skibet stødte på grund.

Omkring klokken 05.25 ankommer Bornholms Politi på borde, og de mistænker hurtigt, at kaptajnen er påvirket og har drukket alkohol. De tager ham med på land for at foretage en blodprøve.

Hvad gik galt?

Udover det åbenlyse, at kaptajnen faldt i søvn, og at skibets bro var ubemandet i fire timer, var der flere hændelser, der gjorde, at grundstødningen af 'Beaumaiden' blev en realitet. Det hollandske skib havde nemlig ikke orden i deres alarmsystemer, hvilket blandt andet er grunden til, at forsvarets maritime service ikke formåede at alarmere skibets besætning og fortælle dem, at de var på kollisionskurs.

Ifølge skibet og firmaets arbejdsskema burde der i løbet af natten have været ekstra bemanding på. Det skal der være i løbet af de mørke timer. Men det var der ikke denne nat, og det plejer der ikke at være, oplyser skibets besætning til havarikommissionen. I praksis var det nemlig rigtig svært at leve op til det vagtskema, som firmaet havde påduttet besætningen. Der var blandt andet ikke tid nok til vedligeholdelse af dækket og til at lave mad til besætningen. Derfor var kaptajnen alene på broen. Eller det vil sige, at han var heller ikke på broen denne nat. Men det kunne være blevet afsløret for skibets besætning, at kaptajnen var faldet i søvn. Det burde det.

Der er blandt andet et alarmsystem på skibet, der skal sikre, at broen på skibet er bemandet. Et sådan alarmsystem havde skibet ikke brugt og slået fra i længere tid, da det var upraktisk at bruge, da man skulle tilgå alarmen et stykke væk fra navigatørstolen. 140 centimeter var der imellem de to, for at være præcis. Normalt hvis alarmen er slået til, og den virker, vil den alarmere på broen, men også i udvalgte kahytter, og til sidst på hele skibet, hvis alarmsystemet ikke registrerer tilstedeværelse på skibets bro. De alarmer kunne altså ikke advare skibets besætning om en manglende kaptajn på broen og en ulykke, der var ved at ske.

Her burde det hollandske fragtskib have skiftet kurs. I stedet fortsatte det direkte mod Bornholm. Kilde: Made Smart Group BV 2021

 


Konklusion på rapport om 'Beaumaiden'

Grundstødningen af Beaumaiden tiltrak flere nysgerrige sjæle. Arkivfoto: Jacob Jepsen


Alkoholpåvirkning spillede en faktor, da 'Beaumaiden' stødte på grund ud for Sorthat Odde i oktober. Men skibet havde flere fejl og mangler, der i sidste ende også var afgørende.


I konklusionen på den netop udgivne rapport fra Den Maritime Havarikommission står det, at alkoholpåvirkning kan have været en afgørende faktor, da det hollandske fragtskib i oktober stødte på grund ved Nyker Rev. Derudover er der en række faktorer, der fører til, at det endte som det gjorde. Det er alt fra afkoblede alarmsystemer til toiletter, der ikke kan skylle ud.

Den Maritime Havarikommissions undersøgelse viste, at skibets kaptajn forlod skibets kommandobro, fordi han skulle på toilettet. Men fordi toilettet på broen ikke virkede, bevægede han sig tre dæk ned til sin kahyt, hvor han kunne forsørge sig. Efter sit besøg på toilettet, befandt kaptajnen sig i sin kahyt, hvor han fik lagt sig i sin seng og faldt i søvn. Det efterlod broen ubemandet i cirka fire timer. Han vågnede først efter grundstødningen, da han blev vækket af sin underordnede.

I Den Maritime Havarikommissions rapport står der:

– Kaptajnens alkoholindtagelse kan have bidraget til følelsen af ​​søvnighed og hans tilbøjelighed til at falde i søvn og ikke vågner under grundstødningen. Det er sandsynligt, at alkoholpåvirkningen svækkede hans dømmekraft og bidrog til beslutningen om at forlade broen og hvile sig på sengen, mens han var i sin kahyt, skriver de i konklusionen.

Sommerfugleeffekten

Den udgivne rapport og dertilhørende undersøgelse har til formål at afdække, hvordan det kunne lade sig gøre, at det gik ubemærket hen, at ingen havde kontrol over skibet i så langt tid. På skibe er der normalt sikkerhedsforanstaltninger, der alarmere skibets besætning, hvis vedkommende, der styrer skibet, enten falder i søvn, bliver syg, besvimer eller mister bevidstheden på andre måder. Flere af disse sikkerhedsforanstaltninger på 'Beaumaiden' var ikke i orden, konkluderer rapporten fra Den Maritime Havarikommission.

Det var ikke i orden af flere grunde:

– Skibsføreren blev tvunget til at forlade broen, fordi toilettet på broen ikke skyllede ordentligt.

– Der var en praksis om bord, hvor man ikke havde udkig på broen om natten, fordi arbejdsplanen ikke tillod, at alle opgaver kunne udføres. Derfor besluttede skibsføreren at lade øverste ansvarlig være alene på broen om natten.

– Broens navigationsvagt-alarmsystem var deaktiveret, fordi det var placeret et uhensigtsmæssigt sted, og skibsføreren fandt det irriterende konstant at flytte fra navigationsstol for at nulstille alarmen, står der i konklusionen på rapporten.

I rapporten står der også, at de manglende sikkerhedsforanstaltninger og farerne derved blev yderligt forværret ved, at kaptajnen havde drukket alkohol under sin vagt og før sin vagt. Selvom alkohol spillede en faktor i, at 'Beaumaiden' stødte på grund, afslørede havarikommissionens undersøgelse altså også flere problemer på BEAUMAIDEN, hvilket bidrog til skibets grundstødning.

Kaptajnen på det hollandske skib, der faldt i søvn, blev sigtet af Bornholms Politi, for at være uhensigtsmæssigt påvirket af alkohol under sejladsen. Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Bornholms Politi denne onsdag, om hvordan de forholder sig til den nye rapport og sigtelsen af kaptajnen.