Det betyder også, at sigtelsen mod den 37-årige kaptajn kan nå at ændre sig endnu, og det kan antallet af sigtede også, såfremt Søfartsstyrelsen finder andre overtrådte paragraffer til søs. Heriblandt kan de også overveje om Beaumaidens rederi, Vertom B.V., skal sigtes.
I den maritime havarikommissions rapport står det beskrevet, hvordan vagtplanen kontra bemanding på skibet gjorde, at det ikke var muligt at leve op til vagtskemaet. Det betød blandt andet, at det kun var kaptajnen, der var alene oppe natten til grundstødningen, og at ingen andre befandt sig på dækket eller broen. Politikommissær Poul Bjerregaard kan dog ikke, med havarikommissionens beretninger taget i betragtning, sige, om de står overfor en sigtelse endnu, men at han er opmærksom på beskrivelsen af blandt andet rederiets vagtplan, som det står beskrevet i havarikommissionens rapport om grundstødningen.
– Det er blandt andet derfor, at Søfartsstyrelsen kigger vores sagsmateriale og havarikommissionens rapport igennem. Vi kan først komme det nærmere, når de vender tilbage, siger Poul Bjerregaard.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Søfartsstyrelsen.