Evaluering viser tilfredshed blandt elever og lærere: Elevers trivsel bliver forbedret i DASK

Evaluering viser tilfredshed blandt elever og lærere: Elevers trivsel bliver forbedret i DASK
Arkivfoto
SKOLE | BORNHOLM | ABONNENT | 27. JUN 2021 • 13:05
SKOLE | BORNHOLM | ABONNENT
27. JUN 2021 • 13:05

Center for Skole har offentliggjort en evaluering af dagbehandlings- og skoletilbuddet DASK, hvor elever, forældre, medarbejdere og ledelse på DASK er blevet interviewet.

Evalueringen viser, at både elever og forældre oplever, at elevernes trivsel er forbedret, efter de er startet i DASK.

Af evalueringen fremgår det, at samtlige elever har haft mange skoleskift og perioder helt uden skolegang, før de startede i DASK.

Børn er i bedring nu

I sammenfatningen af elevernes svar, kan man læse, at det især er medarbejdernes og de andre elevers rummelighed og omsorg, der gør, at eleverne synes, DASK er et rart sted at være.

Det fremgår også af evalueringen, at det, at DASK er et tilbud med få elever, gør det nemmere for eleverne at få den ro, de har brug for, samt hjælp fra lærerne.

Forældrene oplever, at deres børns trivsel nu er i bedring, efter de er startet i DASK.

– Samtlige forældre oplever, at deres barn er kommet i langt bedre trivsel, end de har været i lang tid. Det gælder både i forhold til basale behov, som at børnene kan spise igen, kan komme udenfor hjemmet og mere sociale behov i forhold til at være sammen med andre børn i en lille gruppe. Forældrene har alle en klar fornemmelse af, at deres barn rummes i DASK i en anden grad end ved andre skoletilbud, både af medarbejdere og de andre elever, står der i evalueringen.

Placeringen betyder noget

Både forældre og elever fortæller også, at DASKs nuværende beliggenhed (Vibegårdsvej i Rønne, red.) passer godt til elevernes behov.

I interviewene med eleverne, giver de udtryk for, at det især er roen omkring tilbuddet, de er glade for.

– Samtlige elever er glade for placeringen tæt på skov og marker, og det er nemt at komme til med bus og cykel. Flere nævner, at det er vigtigt, at DASK ikke ligger i byen eller på en almindelig skole, da man så skal forholde sig til mange mennesker og mere støj. Flere nævner, at det er fint, at der ligger andre skoletilbud tæt på, for eksempel 10. klasse, men det er vigtigt, at de to skoletilbud ikke er i samme bygning, står der i evalueringen.

Placeringen har ifølge ledelsen på DASK også den fordel, at eleverne kan spejle sig i et kommende ungdomsliv ved at møde de unge på de andre af ungdomsskolens tilbud, der ligger i samme område som DASK.

– DASK ligger hensigtsmæssigt placeret, både i forhold til transport og nem adgang til natur. Desuden er det et stille område, men samtidig tæt placeret på andre skoletilbud, så eleverne kan spejle sig i andre unge. Den samlede beliggenhed gør, at elever har nemmere ved at flytte fra det meget specialiserede tilbud DASK til et mindre specialiseret tilbud som Ung på vej, fordi det næsten er de samme fysiske rammer, og fordi lærerne og pædagogerne også arbejder i de andre tilbud – det er en vigtig faktor for de unge at kunne følge et nyt spor, efterhånden som de får det bedre, men samtidig have genkendelighed i forhold til beliggenhed, står der i lederens besvarelse i evalueringen.

 

FAKTA OM DASK

DASK hører under Ungdomsskolen og er et dagbehandlings-og skoletilbud, der er målrettet unge mellem 13 og 18 år, der ofte har en psykiatrisk diagnose.

Det er ofte diagnoser indenfor autismesoektrummet, angst, OCD, spiseforstyrrelse, selvskadende adfærd og/ eller ADD.

Eleverne har typisk haft stort skolefravær eller har været uden undervisning længe.

Center for Børn og Unge visiterer til DASK, og det er den unges sagsbehandler, der indstiller til DASK. Det foregår efter folkeskolelovens paragraf 20 stk.

5. Der er indskrevet fire elever i DASK-klassen til det kommende skoleår, men der er plads til ni.

Eleverne i DASK-klassen får undervisning i dansk, engelsk og matematik. Derudover arbejder de med fag som life skills, feuerstein, styrke og motion og billedkunst.

Eleverne bliver både undervist i grupper og individuelt efter behov.

Der er mulighed for, at eleverne kan tage 9. og 10. klasses afgangseksamen i dansk, engelsk og matematik.